nieuws

MPG on Tour haalt inspiratie in Haarlem, Heemstede en Amsterdam

Nieuws

Het is met recht een inspirerende tour die ruim 40 leden van de Marketing Product Groepen van Beko Advies en Beko Groothandel op deze langste dag van het jaar maken. Te beginnen met een bezoek aan Bakkerij Van Vessem in Haarlem, via collega’s in Heemstede, Landmarkt in Amsterdam, om af te sluiten op het strand van Zandvoort. Brood, patisserie, chocolade, ijs en humor kleuren de dag.

MPG on Tour haalt inspiratie in Haarlem, Heemstede en Amsterdam
Jos Huijbregts geeft de MPG-leden uitleg over zelfsturende teams in zijn bedrijf.

De  drie  Marketing Product Groepen (MPG) van Beko Advies en Beko Groothandel worden jaarlijks uitgenodigd door hun organisatie om deel te nemen aan de inspiratietour. Doel is bakkerij-ondernemers een blik over de schouder  van collega’s te laten werpen om zo hun eigen bedrijfsvoering in een nieuw licht te bezien.

Van Vessem

Bij Bakkerij van Vessem in Haarlem – een bakkerij met 15 winkels in en rond Haarlem – heet  eigenaar Jos Huijbregts de ondernemers welkom. Huijbregts heeft zijn bedrijf sinds anderhalf jaar op het  industrieterrein gevestigd in een voormalige Hema-bakkerij.  Het voordeel van het pand, waarin niets meer doet denken aan Hema overigens, is dat het op pootjes staat. Daardoor is het laden en lossen van de 3 busjes die de winkels bevoorraden een stuk eenvoudiger geworden.

‘Het scheelt ons 40 minuten per keer’, aldus Huijbregts. Om er meteen aan toe te voegen dat de magazijnmeester zorgt voor de belading en niet meer de chauffeurs, zoals dat eerder gebeurde. ‘Chauffeurs leiden maar af in de bakkerij, ze willen koffie, lopen rond. Dat doen we nu anders, ze halen hier om de hoek koffie, de magazijnmeester laadt, en zij rijden weg. Logistiek is heel belangrijk en kost veel geld.’

Planning

Bij Van Vessem luistert de planning nauw, alle handelingen zijn data-gestuurd.  ‘Big data’, noemt Huijbregts het. ‘Iedere handeling staat op papier, ook handen wassen, naar het toilet gaan. Het maakt me niet uit of je er een half uur over doet, als de tijd maar staat genoteerd’, geeft de ondernemer als voorbeeld.

Buitenbord bij Van Vessem in Heemstede. Het bedrijf is sterk in teksten.

Zijn organisatie is plat, er is geen management, de teams zijn zelfsturend: de vier afdelingen in de bakkerij maken zelf hun planningen. Data zorgen ervoor dat hij kan meten wat er gebeurt en op cijfers kan sturen: coachend leidinggeven, met een extra beloningssysteem als de doelen worden gehaald. Kwaliteit voert in alles de boventoon, net als duurzaamheid. Het retoursysteem voor brood levert de ondernemer niet meteen geld op, maar ‘dat is wel voor de toekomstige generaties belangrijk’, aldus Huijbregts. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is dan ook mede onderdeel van de bedrijfsvoering.

Betere salarissen

Van Vessem vindt ook dat medewerkers in de bakkerij en winkels een goed salaris moeten verdienen. Hij vindt het van de gekke dat er nog geen nieuwe cao is afgesloten. Huijbregts heeft de loonsverhoging die de NBOV heeft voorgesteld dan ook meteen doorgevoerd, vooruitlopend op de nog af te sluiten cao. ‘De Orba-indeling van de cao is perfect. Dat is de basis, met daarnaast dat eigen beloningsyteem.’

Tummers Patisserie Passionelle

Tummers Patisserie Passionelle in Heemstede bestaat sinds 1921. Het bedrijf heeft drie vestigingen. Brood wordt gemaakt in de vestiging in  Hoofddorp, banket aan de Binnenweg in Heemstede; de derde vestiging, ook in Heemstede, is vooral een verkooppunt.

Tijdens de tour krijgen de bakkers uitleg over een makkelijk en snel te maken crème brûlee, die Bas Klarenbeek voor de gasten bereidt in de thermomix. Volgens eigenaar Vincent van den Bosch is de crème brûlee ‘het nieuwe ontbijtje’.

Chocolaterie van Dam

Willem van Dam, eigenaar van Chocolaterie en IJssalon van Dam in Heemstede is behalve een excellent vakman ook een entertainer. Zijn openingsvraag aan de deelnemers aan de  tour: ‘Hoeveel volgers hebt u op facebook. 450? Dat is toch ook niets, ik heb er 13.000.’

Het is een mooie binnenkomer, Van Dam heeft de aandacht. Aan de werkbank, waar de heerlijkste bonbons worden bereid en geproefd, legt hij uit hoe het komt dat hij zoveel volgers heeft. Van Dam verzint ter plekke grappige en bijzondere dingen om mensen naar zijn winkels te krijgen. ‘Heb je je ID nog niet laten zien aan ons? Als je dat doet, krijg je een ijsje, gratis. Rijen dik stond het hier.’

Van Dam strooit lustig in het rond met zijn ‘gratis-ijs-kaartjes’. De tekst daarop:

‘Je pupillen worden groot
Je speekselklieren trekken samen
Je voelt hoe je hart zwelt van verlangen
Dat overkomt je bij het proeven van ons ijs’

Toen hij een keer langs een nieuw te asfalteren weg liep, dacht Van Dam: als ik hier nu eens de kaartjes van m’n bedrijf onder het asfalt leg, vinden ze dat over 100 jaar ofzo weer terug. Om dat vervolgens direct op facebook te plaatsen. Het gevolg was dat mensen de kaartjes – die goed zijn voor een gratis ijsje – kwamen zoeken en de straat opnieuw geasfalteerd moest worden.

De deelnemers aan de tour kunnen er weer even tegen, terwijl ze per bus naar Amsterdam en Zandvoort vertrekken.

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels