nieuws

E-commerce en beleving kernwoorden op event Ambacht & Business

Nieuws

De consument verandert. En dat gaat in rap tempo waarbij e-commerce en online verkopen steeds belangrijker worden. Het aanzetten van het lymbisch systeem in de hersenen is de manier om de gewenste beleving bij de klant op te roepen.

E-commerce en beleving kernwoorden op event Ambacht & Business
Een stol als metafoor voor het lymbisch systeem in de hersenen, Het deel waar de beleving wordt aangeraakt.

Het Ambacht & Business-event ging een kwartiertje later van start in verband met de vele files maandagochtend. Een klein deel van de deelnemers bleef mogelijk weg vanwege de inhuldiging van Feyenoord in Rotterdam – ook dat is beleving.

Beleving is het onderdeel dat Noor Wijn namens de Nationale Bakkerij Academie onder meer aansneed tijdens het ochtendgedeelte van het event. Waarom doe je wat je doet als ondernemer, stelde zij de zaal de vraag. Want als je dat als ondernemer kunt uitleggen aan je medewerkers en je klanten, krijg je gemotiveerde medewerkers en klanten die op basis van jouw geloofwaardige verhaal graag bij je werken en bij je willen kopen. ‘Ertoe doen, dat wil iedereen’, aldus Wijn.

Neocortex aanzetten

Zij ging in op de biologie van de mens, waarbij een kerststol diende als ‘metafoor’ voor de hersenen van de mens. De buitenste laag staat voor de neocortex, waarin ratio en denken worden gevormd. De spijs in het midden van de stol is het lymbisch systeem. ‘Beslissingen die op basis daarvan worden genomen, op basis van het gevoel, zijn kwalitatief de beste beslissingen.’

Wijn trok de vergelijking met handzeep uit de supermarkt voor 1 euro, en een flesje handzeep van Rituals, waar de klant omgerekend 13x zoveel voor betaalt. ‘Als je de winkel van Rituals inkomt, gaat je lymbisch systeem aanstaan. Dat verschil komt door beleving dankzij een goed verhaal en een goed gevoel dat je krijgt. Dat is wat winkelbeleving waard is.’

Webshop en website

Robert Bekhof van Group7 ging namens de NBOV in op het onderwerp online ondernemen. Met dit traject is de NBOV nu 3 jaar intensief bezig om bakkers op weg te helpen met digitale verkopen, waarvoor de NBA de trainingen verzorgt.

Op online verkopen kan de bakker de concurrentie met de supermarkt aangaan, omdat het gemaksaspect er een belangrijk onderdeel van is. ‘Online bestellen bij de bakker is natuurlijk ideaal. Je zit thuis op de bank en laat die de volgende dag bezorgen of haalt die af, dat past helemaal bij de gemaksconsument die direct wil kunnen bestellen’, aldus Bekhof.

In 2007 kwamen de eerste mobiele telefoons op de markt. Anno 2017 loopt 75% van al het internetverkeer, via de mobiel.  ‘Dat betekent dat als de klant zoekt op brood, je als bakker wel bovenaan  in de zoekresultaten moet staan’, aldus Bekhof. ‘Digitale ontwikkelingen zorgen ervoor dat we anders met de klant communiceren.’

Overall passeren in Nederland de online bestedingen de grens van 20 miljard in 2016. Ten opzichte van 2015 is dat 23% groei. In food en near-food is die groei online 33%.

Digitale blauwdruk?

Ondernemers die geïnteresseerd zijn in het opzetten en uitbouwen van een website en webshop – die overigens het best aan elkaar gekoppeld kunnen zijn, in plaats van uit elkaar getrokken – kunnen een training aangaan bij de NBA.

Uit de zaal kwam de vraag of het mogelijk is dat de NBA en/of NBOV een blauwdruk webshop/site kunnen maken, die elke individuele bakker zelf kan invullen, waarmee voorkomen kan worden dat zij de digitale boot missen. Daar wordt over nagedacht, ‘alleen loop je dan het risico dat elke bakker dezelfde uitstraling krijgt online’, waarschuwde Bekhof.

Via de Faceboek-pagina van Bakkerswereld  is het event (deels) live te volgen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels