nieuws

Bakkerijen optimistisch gestemd over 2017

Nieuws

Het economisch herstel is ook in de bakkerijsector goed merkbaar. Over 2016 heeft 48 procent van de bakkerijen een omzetstijging gerealiseerd ten opzichte van het jaar 2015. 23 procent van de ondernemers werd geconfronteerd met een omzetdaling.

Bakkerijen optimistisch gestemd over 2017

Dat blijkt uit het Marketingrapport Bakkerijbranche 2017 van Marktdata.nl. Het bedrijf stelde het marketingrapport bakkerijbranche 2017 op.

Industriële bakkerijen hebben het per saldo in het jaar 2016 het beste gedaan. Van deze bedrijven noteerde 67 procent een omzettoename. Formule- en ketenbakkerijen lieten een beduidend minder positieve omzetontwikkeling zien. Onder deze groep behaalde slechts 30 procent een omzetplus ten opzichte van het voorgaande jaar.

Optimistisch over 2017

Over het jaar 2017 is men over het algemeen optimistisch gestemd. Slechts 11 procent van de ondernemers verwacht een daling van de omzet in 2017. Ruim de helft van de ondernemers (53%) voorziet in 2017 een omzetstijging. Industriële bakkerijen zijn het meest optimistisch; twee op de drie industriële bakkerijen voorziet een omzetstijging. Onder de ambachtelijke bakkerijen verwacht ruim de helft een verbetering van de omzet.

Vakinformatie

In het onderzoek is ook gevraagd welke vakwebsites en welke websites van leveranciers men bezoekt. Bij de vakwebsites komt de website van Bakkerswereld als meest bezochte vakwebsite naar voren. Ook bij de elektronische nieuwsbrieven van uitgevers van vakinformatie staat Bakkerswereld op de eerste plaats.

Internetverkopen nemen toe

De meeste brancheontwikkelingen kwamen in de voorgaande editie van het onderzoek ook al naar voren. Wel zijn er accentverschillen. Zo komt nu het aspect digitalisering van het bedrijfsproces en internetverkopen sterker naar voren.

Ook blurring, de combinatie met catering, horeca, lunchroom en ontbijtservice wordt nu vaker genoemd. Momenteel worden diverse blurring-concepten in een aantal gemeenten getest, wat nogal wat weerstand oplevert onder horecaondernemers en slijterijen.

Op openbare social media netwerken zijn het afgelopen jaar bijna 5.000 berichten gepost met de tekst ‘blurring’ er in.

Van de berichten over blurring heeft 11 procent een positief sentiment. Deze berichten zijn met name door detaillisten gepost. De berichten met een negatief sentiment (4%) kwamen vooral van horeca-ondernemers en slijters, die de ontwikkeling als een bedreiging ervaren. De woordenwolk geeft wel aan dat het nog een hele juridische strijd gaat worden.

Broodsentiment

De populariteit van de verschillende soorten brood is ook goed te meten met de social media monitoring tool Coosto. Coosto kent automatisch een sentiment toe aan alle openbare berichten op social media, negatief, neutraal of positief. Het sentimentsaldo is het aandeel berichten met positief sentiment minus het aandeel berichten met een negatief sentiment.

Van de tienduizenden berichten die verschenen op social media over een bepaald type brood in het afgelopen jaar kent desembrood het meest positieve sentimentsaldo van 32 procent. Speltbrood staat op de tweede plaats met 22 procent en volkorenbrood heeft een sentimentsaldo van 19 procent. Witbrood blijft steken op een saldo van 15 procent.

Ontwikkelingen en trends

De ondervraagde ondernemers van bakkerijen verwachten voor het komende jaar onderstaande trends en ontwikkelingen, die zowel betrekking kunnen hebben op producttrends als op algemene bedrijfseconomische ontwikkelingen in de branche. Alleen aspecten welke door ten minste 5 procent van de ondervraagden spontaan zijn genoemd, zijn hier opgenomen. Bij elke ontwikkeling staat het percentage vermeld van de respondenten die deze ontwikkeling spontaan hebben genoemd. Een deel van de respondenten wist geen trends en ontwikkelingen te benoemen.

  • Specialisatie, klantenbinding, vakkennis (ambacht), beleving en service (personeel, persoonlijke bediening) worden belangrijker voor zelfstandige winkels (18%)
  • Beleving staat meer en meer centraal, onderscheidend zijn met gezonde, pure en eerlijke producten, transparantie, story-telling (17%)
  • Digitalisering van het bedrijfsproces en toename van internet als verkoopkanaal (14%)
  • Terug naar de basis, ambacht; exclusieve producten, onderscheidend zijn met streekproducten (12%)
  • Blurring en combinaties met catering, horeca, lunchroom, ontbijtservice (12%)
  • Onderscheidend vermogen wordt belangrijker (11%)
  • Aanhoudende concurrentie van supermarkten (9%)
  • Zondag openstelling, ruimere en flexibelere openingstijden (6%)
  • Minder zelf maken, meer scheiding tussen productie en verkooppunten (5%)

Producttrends

De meeste producttrends zijn gerelateerd aan gezondheid. De consument heeft steeds meer aandacht voor gezondheid, gezonde voeding en een gezonde levensstijl. Volgens veel ondernemers zal de vraag naar gezondheidsproducten, zoals desemproducten, E-nummer vrije producten, speltbrood biologische producten en producten met minder suiker en zout toenemen. Ten opzichte van de voorgaande editie van het onderzoek zijn desemproducten nu beduidend vaker genoemd en lijkt de producttrend rond speltbrood wat weg te zakken.

  • Gezondheidsproducten, puur, eerlijk, duurzaam (31%)
  • Desemproducten (18%)
  • Back to basic producten, authentiek brood, ambachtelijke producten (17%)
  • Streekproducten (14%)
  • Kleinere producten/verpakkingen (10%)
  • Verse producten (9%)
  • E-nummer vrije producten, producten zonder toevoegingen (7%)
  • Ready-to-eat producten (7%)
  • Speltbrood (6%)
  • Biologische producten (5%)
  • Minder suiker (5%)
  • Minder zout (5%)

Het complete rapport is op te vragen bij Marktdata.nl à €695.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels