nieuws

Speciaalzaken verliezen bezoekers aan supermarkten

Nieuws

Bakkers werden in februari 2016 vier procent minder bezocht dan het jaar ervoor en slagers zelf 9 procent minder. Ook supermarkten zagen een teruggang in het aantal bezoekers, maar zij zagen de omzet wel stijgen. Ook markten en warenhuizen verloren klanten.

Speciaalzaken verliezen bezoekers aan supermarkten
Supermarkten krijgen ook minder bezoekers, maar de besteding per klant is gestegen. Foto: Plus Koot

Dat blijkt uit metingen van marktonderzoeksbureau GfK in Dongen.

Oudere doelgroep

De speciaalzaken behalen een groot gedeelte van hun omzet bij de ouderen. Bij de meeste speciaalzaken is tweederde van de omzet afkomstig van deze doelgroep.  Het klantenprofiel vergrijst zeer sterk. Gezinnen kopen in vergelijking met de supermarkt weinig bij de speciaalzaken. De reformzaken behalen als enige  uitzondering meer omzet bij jongeren dan de supermarkten.

klantenkringen

Opnieuw 1,9 procent meer

Het aantal bezoekers in supermarkten liep weliswaar ook terug, maar die daling werd gecompenseerd door hogere bestedingen per kassabon, zo meldt marktonderzoekbureau GfK. Gezamenlijk hamsterden de supers in februari ruim €2,6 miljard bij elkaar. De omzet kwam daarmee 1,9 procent hoger uit dan in februari 2016. Per kassabon werd gemiddeld €22,79 afgerekend.

De toename van de supermarktomzet is in februari met 1,9 procent procentueel even hoog als in januari. Toen namen de verkopen van supermarkten toe van (€ 2,61 miljard tot € 2,66 miljard. Per kassabon werd er in januari 4,6 procent meer afgerekend (€ 22,07 in januari 2016 en € 23,09 in januari 2017).

 

ontwikkeling uitgaven

Groei Lidl stagneert

Na Albert Heijn (1) hebben Lidl (2), Jumbo (3), Aldi (4) en Plus (5) de meeste huishoudens  als klant in 2016. Van de grote supermarktketens  bleven de klantenkringen vrij stabiel. De groei van Jumbo en Lidl stagneert na jaren van groei  in 2016 en Aldi ziet de klantenkring  in 2016 afnemen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels