nieuws

Werelden komen samen op Horecava 2018

Nieuws 1242

Brood en banket worden steeds zichtbaarder op de Horecava. Ook in de editie 2018. Het zegt alles over de waardering van deze producten in de horeca. Werelden schuren niet langer langs elkaar, ze komen samen. Dat zien ook bakkerij-ondernemers die de Amsterdamse beurs steeds vaker als bron van inspiratie ervaren. Het Bakkersplein in hal 12 gist mee op de ontwikkelingen: ‘Houdt die horeca in de gaten.’

Werelden komen samen op Horecava 2018

De Horecava 2018 in de Amsterdamse RAI heeft als campagne: ‘Hoe raak je de gast in zijn ziel en verover je zijn hart, zodat hij terugkomt in jouw zaak?’ Dat wil natuurlijk elke ondernemer: bakker, slager, caféhouder, restaurateur. Consumenten zijn daarin niet rechtlijnig, maar hybride. Het betekent dat er plek is voor veel verschillende concepten.

Beursmanager Horecava Luuk Scholte: ‘Om de gast van vandaag én morgen te verleiden, moeten ondernemers een stapje bij zetten. Wie zijn zaak toekomstbestendig wil maken, kijkt verder dan het verzorgen van eten, drinken of een overnachting. Het gaat om persoonlijke aandacht en het regisseren van de ultieme gastbeleving.’

Bakery Café

Het segment Bakkerij is tijdens de beurs in één hal – ook wel het Bakkersplein genoemd – samengevoegd met het segment Koffie, Thee en Cacao. Het Bakery Café staat hier centraal. Spelers uit zowel de bakkerij, patisserie als de koffie- en thee-industrie laten zien hoe de horecaondernemer en de bakker kunnen inspelen op de trends van vandaag. Het gist er, letterlijk.

Het Bakery Institute uit Zaandam is één van de voornaamste aanjagers van het Bakery Café. Het particuliere opleidingsinstituut staat er met de Bakkerij van de (v)Oorsprong: een collectief van elf leveranciers uit de bakkerijbranche die samen met het Boulangerie Team (BT) en het Nederlands Patisserie Team (NPT) het bakkersvak promoten. De stand is met 500 m2 twee keer zo groot als vorig jaar.

Foto: Diederik van der Laan

Disciplines samenbrengen

Ook de programmering is grootser dan voorheen, in deze alweer vierde editie van de (v)Oorsprong, met chefs en internationale barista’s en andere experts. Doel is mensen en disciplines samen te brengen en te laten zien welke samenwerking tussen de disciplines mogelijk is. Daarmee bouwt het BI de programmering van vorig jaar uit.

Bekijk hier de vlog van Tamara Hoogerwaard

Op het Bakkersplein zal het vooral gaan om de toekomst: waar gaat het heen met bakkerij, horeca, foodverkopen? ‘De inspiratie gaat twee kanten op’, legt BI-directeur Tamara Hoogerwaard uit. ‘De horeca laat zien dat brood steeds belangrijker wordt. Je ziet dat chefs steeds vaker met aandacht brood of deegstukken inkopen, of zelf brood maken. Een stokbroodje kruidenboter werkt niet meer. Tegelijkertijd zie je dat de pure bakkerij sec aan het verdwijnen is. Blurring, de cross-over naar andere vakgebieden, wordt belangrijker en gangbaarder. Houdt die horeca in de gaten’, aldus Hoogerwaard.

Haar waarneming is dat er steeds meer bakkers naar de horecavakbeurs komen. Over en weer inspireren bakkers en horeca elkaar, zoeken ze naar mogelijkheden om elkaar te versterken. In het Bakery Café komt die samenwerking duidelijk naar voren.

Grenzeloos fermenteren

De rode draad om disciplines aan elkaar te verbinden is het thema fermentatie. Dat gebeurt in vele ambachten, van brood, patisserie, wijn, bier, worst, kaas en zelfs frisdranken. Die laatste zijn een oprukkend fenomeen in de horeca: het maken van eigen sapjes, gefermenteerde frisdranken.

Hoogerwaard: ‘We laten in de stand en op het podium van het Bakery Café zien hoe fermentatie wordt toegepast op brood en cake bijvoorbeeld. We maken er een product met één specifieke grondstof, die gefermenteerd is. Die fermentatie zorgt voor een betere vertering, en voor smaak, want die is heel belangrijk.’

Te denken valt aan gefermenteerde wortel, zelfgemaakte boter, crême fraiche in brioches en in cake, desembroden met wortel en bermkruiden. Hoogerwaard: ‘In elk van de producten zie je die disciplines terug. De brood- en banketbakkers, theesommeliers, barista’s en chefs werken met elkaar samen. Een creatieve en leerzame smeltkroes.’

 

Winactie Bakkerswereld

De redactie van Bakkerswereld is tijdens de Horecava – van 8 tot en met 11 januari 2018 – te vinden op het zogeheten Bakkersplein, in hal 12 (nr 12.260) naast het Bakery Café. De redactie doet vanaf de beursvloer rechtstreeks verslag van de ontwikkelingen van brood en banket in de horeca en de ervaringen van bezoekers.

Bakkers, banketbakkers, chocolatiers, patissiers, die de stand bezoeken maken kans op het winnen van een geheel verzorgde professionele bedrijfsvideo als zij antwoord geven op de vraag waarom nu juist hun bedrijf daarvoor in aanmerking komt. Dat bedrijf of bedrijfsonderdeel moet het waard zijn op video te worden vastgelegd. De bakker kan de video inzetten voor de promotie van zijn eigen bedrijf en/of winkel. De productie kan bijvoorbeeld ook in de winkel worden afgespeeld.

Winnen kan door vooraf het formulier in te vullen en uitgeprint mee te nemen naar de stand. Het formulier kunt u downloaden via bakkerswereld.nl/winactie.

 

Reageer op dit artikel