nieuws

Klootwijk verwacht half miljoen nummer-1 oliebollen te verkopen

Nieuws

Leon Klootwijk, winnaar van de AD-oliebollentest in Rotterdam/Capelle aan den IJssel, verwacht de komende dagen een half miljoen oliebollen te verkopen. Eén voorwaarde heeft hij gesteld: ‘We streven bij elke oliebol die we verkopen naar dezelfde kwaliteit. Op is op.’

Klootwijk verwacht half miljoen nummer-1 oliebollen te verkopen
Leon Klootwijk (r) met zijn vader Aad Klootwijk. Foto: Klootwijk

Met die laatste opmerking bedoelt Klootwijk te zeggen dat hij geen oliebollen bij collega’s gaat inkopen om aan de vraag van eigen klanten en consumenten van buitenaf naar de winnende oliebol te kunnen voldoen. ‘We streven ernaar die ene kwaliteit vast te houden, in al onze winkels. Op is op.’

In de 26 winkels verwacht Klootwijk vanaf nu tot en met oudjaarsdag een half miljoen oliebollen te verkopen. ‘We hebben een capaciteit van 10- tot 12.000 oliebollen per uur’, legt hij uit. ‘Elke Rotterdammer kan een oliebol van Klootwijk eten.’ Hij vervolgt: ‘De sfeer is heel tof in het bedrijf, het is meteen al erg druk in onze winkels.’

Bakkerij Klootwijk wint 25ste AD Oliebollentest

Cijfer 10

Bakkerij Klootwijk heeft dit jaar een 10 behaald in de AD Oliebollentest en bereikte daarmee de eerste plaats in de competitie waaraan zowel kraamhouders als bakkers deelnemen. Vannacht heeft het AD de volledige lijst bekendgemaakt van zowel bakkers als kraamhouders. Het gaat dit jaar om 75 vermeldingen, in plaats van de eerder aangekondigde 250 in het jubileumjaar van de AD-test. Door forse kritiek op de manier van testen en vooral op de commentaren op de mindere oliebollen, heeft het AD daartoe besloten. De uitzending van Eva Jinek van donderdag 21 december droeg daaraan bij.

Juist leren van laag cijfer

Leon Klootwijk is het op zichzelf eens met een andere aanpak van het AD, maar hij vindt dat de test en het effect daarvan bij Jinek te eenzijdig is belicht. Klootwijk had liever aan tafel gezeten bij de talkshowhost, bijvoorbeeld in plaats van de broer of zus Bakker. Dan had hij een tegengeluid laten horen: ‘Ik vond dat we daar wat weinig podium kregen, waardoor de nadruk kwam te liggen op de negativiteit’, legt hij uit. ‘Er is namelijk een B-kant van de plaat, het moment dat wij aangrepen om een betere oliebol te bakken. De 4 die wij in 2010 haalden, was voor ons een keerpunt. Ik begrijp heel goed dat het AD nu alleen een top 75 publiceert, maar ik vind het ook jammer. De commentaren kunnen minder kwetsend, want daar zit niemand op te wachten, maar ik ben wel voor publicatie van de hele lijst, want daar kun je van leren.’

Project Oliebol

Ooit begon Bakkerij Klootwijk dus met het cijfer 4 in de AD Oliebollentest. Die uitkomst was voor het bedrijf dat vader Aad Klootwijk destijds oprichtte, reden om alle zeilen bij te zetten;  dat cijfer moest omhoog. Het werd door vader Aad tot ‘Project Oliebol’ gebombardeerd.

Bakker Werner Lodewijk pakte de handschoen op en werkte jaren aan het perfectioneren van de oliebol. Samen met collega Jan Verwijs. ‘Werner heeft dit opgepakt en de receptuur steeds verder verbeterd’, vertelt Leon Klootwijk, vanuit de auto op weg naar een volgende afspraak. ‘Het is een toffe sfeer, we hebben volop media-aandacht.’

>> AD Oliebollentest groter dan ooit door jubileum

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels