nieuws

Zeelandia en Echte Bakkersgilde lanceren game voor winkelteams

Nieuws 886

Grondstoffenleverancier Zeelandia heeft in samenwerking met het Echte Bakkersgilde een game ontwikkeld met de naam Echte Bakman. De game moet winkelteams sterker maken om uiteindelijk de verkoop te verbeteren.

Zeelandia en Echte Bakkersgilde lanceren game voor winkelteams
De game Echte Bakman leert winkelteams beter presteren.

In de game Echte Bakman van Zeelandia en het Echte Bakkersgilde spelen de winkelteams van de diverse Echte Bakkers, via de mobiel of tablet, opdrachten tegen elkaar om de game te winnen. Het uiteindelijke doel is om als winkelteam sterker te worden door onder andere kennis te delen, wat ook een van de pijlers van het Echte Bakkersgilde is.

De game is een tweede tool die op de smartphone van bakkerij- en winkelpersoneel geïnstalleerd kan worden om vakkennis en verkoopkunde naar een hoger plan te tillen. Anderhalf jaar geleden lanceerden de NBA en SAB de app Bakkersbrein, die inmiddels een uitbreiding heeft gekregen.

Exclusief

De game Echte Bakman is exclusief voor Echte Bakkers. De game focust vooral op leren in de praktijk door het spelen van diverse opdrachten gericht op onder andere verkoop, teamgeest, kennis en klantenbinding. Ter illustratie: doordat de bakkerijen in de game foto’s van bijvoorbeeld elkaars vitrine te zien krijgen en mogen beoordelen, delen de medewerkers zowel de feedback als de inspiratie van een collega.

Hoe is idee ontstaan?

Anderhalf jaar geleden kwam Zeelandia op het idee om een nieuw type verkooptraining in de vorm van een game in het leven te roepen om de prestaties op de winkelvloer te verbeteren. Na een periode van ontwikkeling konden de eerste winkelteams, van Jongerius Bakker, van start in de eerste versie van de Echte Bakman. Er werden opdrachten uitgevoerd om onder andere de verkopen en de klantgerichtheid te verbeteren.

Teamprestaties verbeteren

Onderneemster Daphne Jongerius, ervaringsdeskundige als het gaat over de Bakman-game, heeft het afgelopen najaar gezien dat gamification (spelenderwijs leren) handvatten biedt om de verkopen te optimaliseren. ‘De game helpt enorm om de teamfocus te leggen op waar het om draait in de winkel, namelijk verkoop. De game legt de karakters van de medewerkers bloot. Je merkt ook dat de uitdagende ‘verkoop-missies’ daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn voor de winkel gezien de omzetresultaten’, aldus Daphne Jongerius.

Positieve testresultaten

Na een succesvolle test bij de 11 filialen van Jongerius Bakker heeft Zeelandia gekeken naar manieren om de game uit te rollen bij een groter aantal bakkers. De grondstoffenleverancier is daarvoor in zee gegaan met het Echte Bakkergilde. De game is exclusief gelanceerd voor De Echte Bakkers op de najaarsbijeenkomst, waarna ondernemers zich konden aanmelden.

Deze week gaan de Echte Bakkers van start met de eerste winkelteams, die elkaar met behulp van de game naar een hoger niveau gaan tillen. Voor ondernemers maakt de game onder meer inzichtelijk hoe het team het doet ten opzichte van de andere deelnemende teams. Hierdoor krijgt de ondernemer waardevolle managementinformatie in handen.

Reageer op dit artikel