nieuws

Deelnemers mysteryshopping scoren 7,6

Nieuws 460

Deelnemers aan het Bakkerswereld mysteryshopper-onderzoek scoren gemiddeld een 7,6 op hun winkeluitstraling en -presentatie. Met bijverkopen is nog veel te winnen.

Deelnemers mysteryshopping scoren 7,6
Mystery-shoppers doen anoniem hun werk. Foto FDA

Eind 2016 is het Bakkerswereld mystery shopping-onderzoek van start gegaan door bureau Secret View. Het onderzoek is opgezet om bakkers inzicht te geven en bewust te maken van hoe klanten de tijd in hun winkel ervaren.

De voorlopige resultaten laten zien dat over het algemeen goed gescoord wordt, met een gemiddelde score van een 7,6. Dat cijfer blijft vrij stabiel.

Bijverkoop gemiste kans

Ondanks de ruime voldoende wordt in slechts 16% van de gevallen een poging gedaan tot bijverkoop. Dat is een gemiste kans, stelt onderzoeksbureau Secret View, wetende dat een klant die een prettige tijd ervaart eerder bereid is om meer uit te geven. Bakkers kunnen op dit gebied nog kansen benutten.

Het tonen van betrokkenheid bij de aankoop van de klant is iets waarmee de medewerker in de bakkerswinkel uitgebreide productkennis kan laten zien. De klant zal dit ervaren als persoonlijke aandacht, wat wordt gewaardeerd. Uit het onderzoek blijkt vooralsnog dat de betrokkenheid maar in 47% van de gevallen wordt toegepast.

Begroeting bij binnenkomst

Wat opviel in de resultaten is dat in 58% van de gevallen de klant begroet wordt wanneer hij de bakker betreedt. Ook hier is ruimte voor verbetering. Secret View: ‘Een eerste indruk maak je maar één keer en uit onderzoek is gebleken dat een eerste indruk vaak leidend is hoe men over iets of iemand denkt. Een begroeting zal er aan bijdragen dat klanten een positief gevoel ervaren bij de eerste indruk.’

Verzorgde en professionele indruk

De ruime voldoende komt natuurlijk niet uit de lucht vallen en er zijn dan ook heel veel positieve trends te bespeuren. Zo maken de medewerkers in 100% van de gevallen een verzorgde en professionele indruk. Ze stonden ook in 95% van de gevallen met een positieve instelling in de winkel. Ook de winkeluitstraling en verzorging scoort hoog.

 

Ook een mystery shopper ontvangen?

Wilt u ook weten hoe uw winkel scoort en waar de verbeterpunten liggen, om zo uw omzet te kunnen verhogen? Schrijf u dan in voor een mystery visit. Dit kan via Acties.bakkerswereld.nl/mysteryvisits. Na afloop kunt u de resultaten van de mystery visit(s) via een persoonlijk online dashboard bekijken en vergelijken met het branchegemiddelde.

Reageer op dit artikel