nieuws

Trendy buitenshuis eten populair onder jongeren

Nieuws 85

Nederlanders eten steeds vaker buiten de deur. Ongeveer een derde van de jongeren tussen de 18 en 36 jaar doet het minimaal een keer per week. De laatste twee jaar is het aantal lunchrooms in Nederland met 30 procent gestegen. Nieuwe trends doen hun intrede, variërend van bakkerscafés tot tostibars en culinaire hotdogs.

Trendy buitenshuis eten populair onder jongeren
Varieer met tosti's en behaal extra omzet

De cijfers van de buitenhuisconsumptie worden door het FoodService Instituut Nederland (FSIN) bekendgemaakt op deze eerste dag van de horecavakbeurs Horecava in de RAI in Amsterdam. De omzet in die branche groeide met 4,5 procent ruim twee keer zo hard als de totale groei van de consumptie. Volgens FSIN-directeur Jan-Willem Grievink schieten hippe food- en horecaconcepten ‘als paddestoelen uit de grond.’ 29 procent van de jongeren eet tenminste eens per week buiten de deur. Ze besteden gemiddeld €19,42 per keer. Babyboomers besteden ruim €30 per keer, maar dat geldt maar voor 10 procent van deze groep tussen de 51 en 70 jaar.

Nieuwe eetwinkeltjes

De buitenshuisconsumptie uit zich in nieuwe eetwinkeltjes in allerlei vormen. Bakkers starten steeds vaker een winkel met daarbij een eetgelegenheid. Bakkerscafés, zoals Brood en Meer van Bakkerij Tom van Otterloo in het Spijkerkwartier in Arnhem, zijn er een voorbeeld van. Net als De Bakkerswinkel van Piet Hekkert.

Vorige week werd bekend dat de tosti de nieuwe hamburger is. Koninklijke Horeca Nederland meldt dat in heel Nederland lunchrooms verrijzen die alleen maar tosti’s verkopen. De afgelopen twee jaar zijn er zo’n 20 nieuwe tostitenten bijgekomen. Ook hier wordt Arnhem opnieuw genoemd. In februari komt daar een Tostibar. De eigenaar vertelt op Facebook: ‘We gaan experimenteren met allerlei smaken om ultiem verrassende tosti’s te creëren!’, meldt het AD.

Krentenbroodtosti

Alles is mogelijk met een tosti. Mensen zwichten voor combinaties met krentenbrood, mascarpone en vanille-ijs, voor humus met courgette, voor de tosti raclette of voor een tosti met zalm en tuinbonen. ‘De tosti is misschien wel een beetje de nieuwe hamburger’, volgens Joris Prinsen van Koninklijke Horeca Nederland in de krant. ‘De trend is gezet. Mensen zijn op zoek naar genietmomenten, en daghoreca neemt toe. De laatste twee jaar is het aantal lunchrooms in Nederland met 30 procent gestegen.’

Culinaire hotdogs

Culinaire hotdogs zijn het volgende fenomeen dat oprukt. Vakblad Misset Horeca meldt maandag dat naast de frites van Sergio Herman Arnhem nu ook culinaire hotdogs krijgt. In maart opent Haute Dog in het centrum van de Gelderse hoofdstad. Arnhem lijkt een magneetwerking te hebben op de trendy eetstores.

‘Geen verwarmd worstje met mosterd. Maar een echte gegrilde worst met garnituur’, zegt bedenker en eigenaar van Haute Dog Harold Ghurahoo tegen de krant. Hij roept daarbij de hulp in van de Franse tv-kok Alain Caron, vooral bekend van het programma Masterchef.

Op de kaart van de culinaire hotdog shop staan straks zo’n zes hotdogs, in prijs variërend van € 7,50 tot € 12,50, aldus Misset Horeca.

Reageer op dit artikel