nieuws

NBOV, NBA en SAB zetten gezamenlijk in op storytelling

Nieuws 27

Onder het motto ‘Sprookjes bestaan niet, een goed verhaal wel’ starten de Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV), de Nationale Bakkerij Academie (NBA) en de Stichting Ambachtelijke Bakkerij in september een gezamenlijke campagne storytelling.

NBOV, NBA en SAB zetten gezamenlijk in op storytelling
Klanten willen echte verhalen horen, weten waar producten vandaan komen, hoe en waarom bakkers deze maken. Foto: Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Ambachtelijke brood- en banketbakkers hebben een schat aan authentieke verhalen die mogen worden verteld en die omzet kunnen opleveren. Mits de verhalen goed, eenduidig en echt zijn.

Storytelling

Storytelling wordt steeds belangrijker. Sinds de crisis begon in 2008 prikken consumenten heen door kunstmatige boodschappen. Ze willen echte verhalen horen, weten waar producten vandaan komen, hoe en waarom bakkers deze maken. Bakkers hebben heel veel oorspronkelijke verhalen maar vertellen ze nog lang niet altijd op een goede, constante en herkenbare manier. Storytelling dwingt om het verhaal volgens een duidelijke structuur en verhaallijn neer te zetten, met liefst een hoofdpersoon en als terugkerend element de waarden van het bedrijf. Met het vertellen van een goed verhaal kan de bakker het verschil maken.

Invulling vanuit eigen expetise

De drie partijen geven vanuit hun eigen expertise en rol in de branche invulling aan dit project. NBOV vanuit ondernemerschap, NBA vanuit de opleidingen en de Stichting Ambachtelijke Bakkerij richting de winkelvloer. Sandra Pluim (Stichting Ambachtelijke Bakkerij): ‘Heel belangrijk omdat de bakker zelf vaak niet in de winkel te vinden is. De medewerkers moeten het verhaal net zo goed en bevlogen kunnen vertellen als de ondernemer zelf.’ De NBA biedt al een uitgebreide training storytelling aan. ‘Maar we willen nog meer ondernemers en verkoopmedewerkers bereiken’, aldus Carla Zwierstra. Andere ambachtelijke partijen uit de branche zijn uitgenodigd om het draagvlak van deze campagne te vergroten.

Facebook en Theatertour

De campagne rondom storytelling is tijdens Bakkersvak 2016 in Rosmalen gestart. Daar hebben de bezoekers kennis kunnen maken met verhalenvertellers Balthasar en Gilles. Deze hoofdfiguren komen ook terug in de online (video)campagne Storytelling die in de loop van september o.a. via Facebook is te volgen. In de verhaallijn zijn onderwerpen op het gebied van kennis opleiding en ondernemerschap verwerkt.

Deze herfst start de NBOV met een theatertour door alle NBOV-regio’s. Tijdens de bijeenkomsten spelen Balthasar en Gilles opnieuw een belangrijke rol. Zij laten de bezoekers de mogelijkheden en het effect van storytelling beleven.

Reageer op dit artikel