nieuws

Onlineverkopen voeding stegen sterk in 2015

Nieuws

Online shoppers hebben het afgelopen jaar 16 procent meer uitgegeven dan het jaar ervoor. Opmerkelijk is dat de sterkste groei te zien is bij voedsel, daar werd in webshops bijna 40 procent meer van verkocht dan in 2014, al blijft de winkel met afstand de plek waar de consument de meeste voeding kopen.

Onlineverkopen voeding stegen sterk in 2015
De website en webshop van Broodbroeders in België zijn een voorbeeld van hoe een online-winkel er aantrekkelijk uit kan zien.

Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Onderzoeksbureau GfK maakt de Monitor in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL.

16 miljard

Webshoppers besteedden in 2015 in totaal 16 miljard euro in webwinkels, zo meldt NOS.nl vanochtend. Ongeveer de helft van dat geld werd uitgegeven aan fysieke spullen zoals eten, speelgoed en kleding. De andere helft van de bestedingen ging naar diensten zoals kaartjes en reizen.

In de laatste drie maanden van het jaar zijn er vooral eten en aan eten gerelateerde zaken online gekocht; 54 procent meer dan in 2014. Vakblad Distrifood meldt dat de verkopen van food/near food via het web afgelopen jaar met 40 procent zijn toegenomen tot €700,46 miljoen.

Voor een deel gaat de online verkoop ten koste van de verkoop in fysieke winkels, al kopen consumenten nog altijd veel meer in de ‘ouderwetse’ winkel dan op het web. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, noemt de groei in 2015 onverwacht hoog. Hij zegt dat inmiddels bijna 9 procent van alle goederen online wordt gekocht. Gemiddeld geeft de consument 113 euro uit per online aankoop. Vooral speelgoed wordt meestal online gekocht

Reageer op dit artikel