nieuws

Nieuwe Schijf van Vijf: max drie keer per week croissant of stuk taart

Nieuws

Voor een gezond eetpatroon moeten mensen iedere week een keer peulvruchten eten en minderen met vlees, vooral rood vlees. Dat staat in de nieuwe Schijf van Vijf, die het Voedingscentrum dinsdag 22 maart heeft gepubliceerd. In de Schijf van Vijf zijn de voedingsadviezen van de Gezondheidsraad verwerkt.

Nieuwe Schijf van Vijf: max drie keer per week croissant of stuk taart
Voedingscentrum

Het Voedingscentrum raadt nu aan per dag 250 gram groente te eten, 50 gram meer dan in de vorige Schijf van Vijf. En waar voorheen het advies was: twee keer per week vis waarvan één keer vette vis, is dat nu teruggebracht naar eens per week vette vis. Ook adviseert het Voedingscentrum per dag 25 gram ongezouten noten en drie koppen groene of zwarte thee. Vruchtensap wordt niet langer aanbevolen. Eerder werd een glas vruchtensap nog aangeraden om de fruitconsumptie op te krikken, maar in de nieuwe Schijf van Vijf wordt het eten van fruit gezonder gevonden dan het drinken van sap.

Vleeswaren en broodbeleg

In de Schijf van Vijf zijn snoep, snacks, koeken, vleeswaren en zoet broodbeleg niet opgenomen. Dat betekent niet dat mensen dat niet moeten eten, zegt het Voedingscentrum, maar probeer het niet te vaak te doen, bijvoorbeeld hooguit drie tot vijf keer per dag iets kleins (vruchtenhagel op de boterham, een lepel satésaus bij de kipspies), en maximaal drie keer per week een grotere snack (croissant, klein zakje chips, stuk taart). Alcohol wordt ook niet aangeraden, maar voor wie het niet kan laten: maximaal één glas per dag is het advies.

Onbewerkt gezonder

Over het algemeen geldt dat onbewerkte producten gezonder zijn dan bewerkte producten. Die laatste bevatten vaak meer suiker, zout of verzadigd vet. De Schijf van Vijf bestaat uit vijf vakken: groente en fruit; smeerbare vetten en bak- en braadproducten; vis, vlees, peulvruchten, ei, zuivel en noten; brood, graanproducten en aardappelen; dranken.

NBC

Het Nederlands Bakkerij Centrum in Wagingen constateert dat volkoren graanproducten een nog prominentere plek hebben gekregen. ‘Volgens het Voedingscentrum is het eten van volkorenbrood en andere volkoren-producten een makkelijke manier om elke dag vezels, ijzer, jodium en B-vitamines binnen te krijgen. Ook geeft het Voedingscentrum aan dat je met 3 volkoren boterhammen per dag het risico op hart- en vaatzieken, diabetes type 2 (suikerziekte) en darmkanker verkleint’, aldus het NBC.

De aanbeveling van het aantal sneetjes brood verschilt per persoon. Het Voedingscentrum heeft hiervoor een duidelijke online tool ontwikkeld waarbij de consument voedingsadvies op maat krijgt op basis van geslacht en leeftijd.

Volgens het NBC biedt de nieuwe ‘schijf’ volop kansen voor de bakker. Naast volkorenbrood, maken ook bruinbrood, volkoren krentenbrood en volkoren mueslibrood onderdeel uit van de Schijf van Vijf.

Klimaatverandering

Natuur & Milieu vindt dat het Voedingscentrum te weinig aandacht heeft besteed aan klimaatverandering, dierenwelzijn en antibioticagebruik. ‘Als je zo’n schijf uitbrengt moet je niet alleen consumenten de gezonde kant opsturen, maar ook zorgen dat de aarde en dieren gezond blijven. Dat betekent minder vlees en zuivel, en meer groente, bonen, peulvructen en vegaburgers.’

Ook het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel is kritisch. De organisatie betreurt de keuze om groentenconserven en smoothies in de ‘niet-Schijf van Vijf’ categorie te plaatsen. ‘Deze producten zijn voor veel mensen juist een makkelijke manier om de groenteconsumptie te vergroten. Zeker nu het zoutgehalte in groentenconserven drastisch is verlaagd’.

Reageer op dit artikel