nieuws

IJsverkoop: de tips and tricks

Nieuws

Nederlanders consumeren gemiddeld zo’n acht liter ijs per persoon per jaar. Dat is zo’n anderhalf liter meer dan tien jaar geleden. Verschillende ambachtelijke bakkers haken hier op in door zelf ijs in de bakkerij te verkopen.

IJsverkoop: de tips and tricks
De zaak van Krijn en Els Verdoes die Laan Heilo drie jaar geleden heeft helpen opstarten. Foto: Laan Heilo0

De IJsVAk-Beurs in Uden liet begin februari een uit kant-en-klare modules opgebouwde ijssalon zien. Doel van de modulaire ijssalon was om bezoekers te tonen wat er allemaal mogelijk is met hun winkel. Ook bakkers kunnen hier hun vruchten van plukken.

Enkele partijen die op de beurs stonden willen bakkers graag tips and tricks geven over ijsverkoop. Zo is bijvoorbeeld niet iedere winkel hier geschikt voor. De locatie van de winkel speelt ook een belangrijke rol.

Locatie

‘Vele bakkers hebben winkel(s) op prominente plekken, A1 locaties, waarvan de huur al is betaald. Dat is een prima basis om ijs er bij te gaan doen, het sluit ook goed aan op het vakmanschap van de bakker’, vertelt Klaas Klaver van Laan Heiloo, leverancier van grondstoffen van ijs en verpakkingen.

Maurice Burger van Bakeplus wijst op de noodzaak van een levendige locatie. ‘Niet iedere locatie is geschikt voor ijsverkoop. Traffic locaties kunnen op impuls aankoop draaien. Wanneer er al deels horeca ingevuld wordt, kan ijs daar op aan sluiten. Voor de traditionele winkels zou handijs/coupes minder werken, hier zou men ijs als delicatesse kunnen verkopen via een presentatiediepvries in de winkel.’

Winkel

Met een goede locatie ben je er nog niet als bakker. Ook de winkel zelf moet geschikt zijn voor ijsverkoop. ‘In principe is elke bakkerijwinkel geschikt om ijs te gaan verkopen, maar dan moet daar wel genoeg ruimte voor zijn. De presentatie van het ijs is volgens ons heel belangrijk bij de verkoop van ijs. Wanneer een vitrine in een hoekje wordt gezet, waar hij nauwelijks opvalt is het niet verstandig om ijs te gaan verkopen. Dit gaat dan ten koste van het imago van de bakkerij’, vertelt Mike Vreekamp, Ice Concepts Benelux.

Hans van der Maas: ‘Je hebt er de ruimte voor nodig. Niet zomaar een plekje waar je een vitrine neer zet. Maar bij voorkeur een plek dicht bij de ingang en zo mogelijk raamverkoop. Of nog beter is een aparte unit.’

Ook Klaas Klaver attendeert ondernemers op het belang van een ijsvitrine vlakbij de entree van de winkel: ‘IJs is emotie, een impuls artikel. Ook in de vitrine is de presentatie zeer belangrijk, de opmaak en decoratie is de helft van je verkoop.’

‘Het vak van ijs verkopen is overigens wel een andere tak van sportdan brood verkopem’, laat Maurice Burger weten. ‘Verschil tussen patisserie en ijs maken is niet heel groot. Maar het verschil tussen brood en ijs verkopen wel.

Machines

Er zijn verschillende soorten machines die bakkers kunnen gebruiken voor de ijsproductie. Wat voor machine voor u geschikt is als u met ijsverkoop wilt starten hangt van verschillende factoren af. Klaas Klaver: ‘Er is een ruime keuze in ijsmachines, afhankelijk van de portemonnee. Er zijn combinatiemachines, daarin wordt er bovenin gepasteuriseerd, en beneden in de machine ijs gemaakt. Een stapje verder, is het pasteuriseer gedeelte wat traploos kan verwarmen en een bredere uitloop heeft zodat de machine breder in gezet kan worden. Denk aan het bereiden van gele room, Advocaat, borstplaat en couverture. Ook is er de mogelijkheid voor bakkers die twijfelen om huurkoop systeem uit te proberen. Samen met Valmar heeft Laan Heiloo het concept ‘Migelateria’. Dit is een huurkoop systeem, met sprint producten een kleine ijsmachine en een schepijs-vitrine met gesloten ronde bussen.’

Valmar ijsmeubel. Foto: Bert Jansen

Valmar ijsmeubel. Foto: Bert Jansen

Mike Vreekamp raadt bakkers ook aan om zelf ijs te bereiden: ‘Een unique selling point voor een bakkerij is als zij beschikken over machines waarmee de bakkerij zelf ijs kan bereiden. Doordat de klant weet en/of ziet dat het ijs zelf bereid wordt, is de klant ervan bewust dat het product vers is. Presentatie en uitstraling is volgens ons erg belangrijk bij de verkoop van ijs. De klant moet goed kunnen zien wat voor smaken er verkocht worden. De Orion vitrines zijn hier erg geschikt voor. Wanneer de kennis niet in huis is om zelf ijs te gaan bereiden raden wij aan om met semi-ambachtelijke ijsbereiders te gaan samenwerken om het ijs te leveren.’

Orion Cosmo vitrine. Foto: Ice Concepts Benelux.

Orion Cosmo vitrine. Foto: Ice Concepts Benelux.

Volgens Hans van der Maas komen er meer machines bij het bereiden van ijs kijken: ‘Indien een bakker zelf zijn ijs gaat bereiden, heeft hij de volgende machines nodig: een vitrine, een zogenaamde batchvriezer (ijsbereidingsmachine), één of twee pasteur-bewaarketels (één voor roomijs en één voor sorbetijs), een shock vriezer (om je ijs na bereiding snel op temperatuur te kunnen krijgen), een bewaar vriezer en divers klein gereedschap waarvan de belangrijkste is een goede mixer.’ Als alternatief noemt Van der Maas het Speedy Gelato Concept. ‘Daarmee kan de bakker met een relatief lage investering toch een zestigtal smaken ijs makkelijk zelf maken.’

Maurice Burger wijst de bakker erop dat de keuze van machines afhangt van de mate waarop hij in wil zetten op de ijsverkoop: ‘Het is afhankelijk van de situatie, een bokvriezer oogt super ambachtelijk. De keuze om voor één smaak te gaan is een optie dat is dan altijd supervers. Bakkers moeten niet proberen een ambachtelijke ijssalon te imiteren. Afhankelijk van deze keuze, maak je de keuze van alle machines en materialen. Een Pozzetti meubel is voor de langere houdbaarheid van het ijs goed geschikt, tevens kan de scheptemperatuur lager worden ingezet waardoor smaakbeleving veel beter is. Nadeel is wel dat je het zicht mist en dit communicatief anders moet oplossen.’

Bakeplus op de IJsVAK-Beurs. Foto: Bert Jansen

Bakeplus op de IJsVAK-Beurs. Foto: Bert Jansen

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels