nieuws

Nu starten met webshop is goede aanloop naar 2020 – nooit meer nummertjes-stress

Nieuws

Ondernemers die de boot niet willen missen, kunnen beter niet al te lang meer wachten voor ze naast hun website ook een webshop beginnen. Die zal niet in eerste instantie perfect zijn en direct veel verkopen genereren, maar is wel een goede leerschool in aanloop naar het moment dat online-verkopen niet meer weg te denken zijn.

Nu starten met webshop is goede aanloop naar 2020 – nooit meer nummertjes-stress
De website en webshop van Broodbroeders in België zijn een voorbeeld van hoe een online-winkel er aantrekkelijk uit kan zien.

Dat is de boodschap van Björn Schaap van Flynth aan de deelnemers aan het trainingstraject Grip op je bakkerij. Half februari kwamen de deelnemers voor de vijfde van de zes trainingsdagen bijeen bij Flynth in Amersfoort voor het onderdeel Bedrijfseconomie – kostencalculatie.

Digitale bakker

Schaap sprak er ’s middags over de Digitale bakker. ‘Veel bakkers zie ik nog niet online actief, maar de ontwikkelingen gaan snel. Heel veel partijen zijn hiermee bezig. Groei komt er onherroepelijk, omdat consumenten bekend raken met online. Dus ook bij de bakker vinden ze dat straks heel gewoon. In 2030 zijn wereldwijd 40 tot 50 miljard smart-phones  en andere apparaten verbonden met internet’, geeft hij wat algemene informatie mee. Data-analyse neemt zodoende in belang toe.

Distributie en data-analyse

Zijn verwachting is dat in 2020 online-verkopen sterk gaan toenemen, ook bij versspeciaalzaken. Grote bedrijven, onder meer supermarktketen Jumbo, richten hun bedrijven en distributiecentra daar nu al op in. ‘Als ik een industriële bakker zou zijn, zou ik een ict’er  aannemen om mijn klanten beter te leren kennen en hun wensen te gebruiken bij het opzetten van een distributiekanaal’, aldus Schaap.

Ook kleinere ondernemers moeten erover nadenken hoe ze dat aanpakken. Ze moeten de analyse en logistiek goed voor elkaar hebben. Belangrijk punt is dat de bezorging nooit  gratis is, volgens Schaap.‘Volgens mij moet je nooit geld toeleggen op een webshop  van een bakkerij. Laat de klanten de producten dan afhalen in de winkel.’

Leerschool

De bakkerij zit momenteel op circa 1 procent met online-verkopen, maar de verwachting is dat ook versspecialisten in 2020 een wezenlijk aandeel zullen hebben online.
‘Bakkers zijn er nu nog niet erg mee bezig. ‘Degenen die hier nu mee aan de slag gaan, hebben alvast een goede leerschool en zijn straks klaar voor de toekomst. Je haalt de fouten er nu al uit, weet met welke providers en webshopbouwers je wilt samenwerken. Als je pas instapt als de piek er al is, is het veel duurder om een goede webshop te laten maken en te beheren. Bovendien  loop je het risico de boot te missen’, aldus Schaap.

Broodbroeders

Enkele van zijn adviezen zijn een goede kostenberekening te laten maken en te kiezen voor een betaalbare webshopbouwer, waarbij de ondernemer de pagina (inclusief de domeinnaam) in eigen beheer neemt. De pagina moet gebruiksvriendelijk, mobiel vriendelijk en overzichtelijk zijn. Een voorbeeld daarvan is de site van Broodbroeders in België, die online-verkopen onder meer promoten met de term ‘nooit meer nummerkes-stress.’

Ook Bakkerij Schuld in Oldebroek is hier actief mee. Schuld is volgens Schaap een goed voorbeeld van hoe je als bakker aan de slag kunt gaan met online-verkopen.

Reageer op dit artikel