nieuws

NBOV teleurgesteld in optreden Consumentenbond

Nieuws 133

Jan Sander de Bie, directeur van de NBOV (Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging) is teleurgesteld over het optreden van de Consumentenbond. Dat heeft hij vrijdagochtend in een gesprek met deze organisatie laten weten.

NBOV teleurgesteld in optreden Consumentenbond
NBOV directeur Jan Sander de Bie heeft vrijdagochtend een onderhoud gehad met de Consumentenbond. Foto: NBOV

De Bie zegt de manier waarop de Consumentenbond het onderzoek heeft gecommuniceerd en de fout die is gemaakt zeer te betreuren. ‘Zo wordt het gehele ambacht in een verkeerd daglicht gesteld.’

De directeur van de NBOV  is vooral verbolgen over het feit dat afspraken niet zijn nagekomen. ‘De NBOV was al met de Consumentenbond in gesprek ten tijde van het onderzoek. De principe-afspraak was dat we op de hoogte zouden worden gehouden van de bevindingen, zodat we hierin samen konden optrekken. Maar in plaats daarvan publiceert de bond zonder ons te informeren haar rapport. Dat neem ik de Consumentenbond echt kwalijk.’

Het feit dat de onderzoekers een fout hebben gemaakt in de berekening van het zoutgehalte per sneetje, zegt De Bie te betreuren. De Consumentenbond blijft wel staan achter de uitkomsten van de algehele zoutmeting op droge stof en uiteraard valt daar nog winst te behalen. Daar maken wij ons als sector al jarenlang sterk voor. Maar door op deze manier naar buiten te treden, wordt het imago van de ambachtelijke bakkerij beschadigd en dat kan niet de bedoeling zijn.’

‘Zeker niet’, vervolgt De Bie, ‘omdat de NBOV en de Consumentenbond  uiteindelijk een gezamenlijk belang hebben: namelijk gezond en eerlijk brood voor de consument. Daarom heb ik de Consumentenbond laten weten dat het op deze manier niet kan en dat we in het vervolg de samenwerking moeten zoeken. Als wij het rapport van te voren hadden kunnen zien en aanpassen waar nodig, dan was dit allemaal niet nodig geweest.’

Reageer op dit artikel