nieuws

Kindermarketing wordt aan banden gelegd

Nieuws

In de loop van volgend jaar verdwijnen film- en stripfiguren zoals de minions van verpakkingen van ongezond voedsel. De levensmiddelenbranche gaat de kindermarketing aanscherpen.

Kindermarketing wordt aan banden gelegd

Dat heeft staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) aan de Tweede Kamer laten weten. Eerder dit jaar besloten supermarktketen Albert Heijn en Plus al te stoppen met deze vorm van kindermarketing op hun huismerken.

‘Kinderen niet steeds confronteren’

Van Rijn was hierover al langer in gesprek met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Hij vindt het belangrijk dat kinderen en ouders in een supermarkt niet steeds geconfronteerd worden met verleidelijke reclame op ongezonde producten.

Van Rijn: goede stap

De FNLI ‘herkent de kritiek’, aldus Van Rijn. Het besluit betekent dat deze vorm van reclame gericht op kinderen tot zeven jaar gaat verdwijnen. Van Rijn noemt het besluit van de organisatie ‘een goede stap’.

Consumentenbond en Foodwatch

Eerder uitten onder meer Alliantie Stop Kindermarketing, actiegroep Foodwatch en de Consumentenbond forse kritiek op de kindermarketing. ‘Terwijl veel huismerken stoppen met kindermarketing op ongezonde producten, prijken er op ongezonde A-merkproducten nog volop vrolijke kinderidolen’, luidde de conclusie van een inventarisatie van de Consumentenbond. ‘A-merkfabrikanten blijven kinderen verleiden met ongezonde producten en weigeren halsstarrig hun slinkse marketingtrucs aan te passen. Daarom pleiten wij voor strenge regelgeving, zodat kinderreclame van álle ongezonde producten verdwijnt’, zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond.

E-mailactie tegen kindermarketing Studio 100

Medio vorig jaar begon Foodwatch al een e-mailactie tegen multimediabedrijf Studio 100, waar K3 ook onder valt, als protest tegen de ongezonde kindermarketing. Een op de 7 kinderen onder 13 jaar is te zwaar, schrijft de NOS. Door de reclames ontwikkelen de kinderen volgens de critici een voorkeur voor koekjes, frisdrank en snoep. Dat leidt tot overgewicht en daardoor kunnen weer gewrichtsproblemen, psychische problemen, hart- en vaatziekten en kanker ontstaan, waarschuwen artsen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels