nieuws

‘Retailers moeten inspringen op onlife klant’

Nieuws 40

Retailers moeten meer inzetten op de behoeften van de zogeheten onlife consument.

‘Retailers moeten inspringen op onlife klant’
Archief Bakkerswereld

Dat zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, in een interview in het AD. ‘Onlife betekent dat het onderscheid tussen online en het gewone leven vervaagt. We leven anders en dat heeft gevolgen voor het shoppen. Winkels moeten technologieën inzetten die de basis van onlife vormen. Met beacons kunnen ze aanbiedingen naar hun klanten sturen. Door virtual reality en hologrammen worden artikelen ‘echt’ op je telefoon. En vooral: het koopproces moet 24/7 op elk medium doorlopen. Bedrijven die het beste in het leven van consumenten kruipen, winnen.’

Amazon ligt mijlenver voor op retailers

Jongen vreest dat de (online) megabedrijven niets heel laten van de traditionele retailer. ‘De Apple’s, Google’s en Amazons van deze wereld liggen mijlenver voor op de traditionele retailers. Een winner takes it all economie dreigt. Over de ruggen van winkeliers oefenen zij macht uit op de consument. Toezichthouders in Europa en Den Haag moeten verantwoordelijkheid nemen. Knip Amazon en Google desnoods op. Alleen door hun dominantie te breken, kan de markt over naar een volgende fase zonder dat kleine ondernemers het onderspit delven.’

Politiek onderschat de snelheid

De politiek speelt volgens Jongen niet voldoende in op die ontwikkelingen. ‘De politiek onderschat de snelheid en de kracht waarmee de wereld van de retail verandert. Een minister Kamp denkt: als we de leegstand oplossen en binnensteden pimpen, zijn we klaar. Blijkbaar is nog niet doorgedrongen dat de radicale veranderingen in retail pas beginnen.’

Authentiek en service

Persoonlijke service is een van de wapens die winkeliers volgens Jongen in handen hebben om op te boksen tegen de online bedrijven. ‘Winkeliers moeten authentiek zijn en kiezen voor de menselijke maat. Sta klanten persoonlijk te woord, biedt excellente service. Speel in op specifieke, lokale wensen. Retail blijft mensenwerk. Niet iedereen hoeft een Amazon te zijn.’

Reageer op dit artikel