nieuws

Royal Steensma geeft scholieren inkijk in fabrieken

Nieuws 124

Scholieren worden in de Week van de Levensmiddelenindustrie (7 t/m 11 nov) in de gelegenheid gesteld onder meer de fabrieken van Royal Steensma bezoeken. Het gaat om de vestigingen in Franeker en Vlaardingen. Steensma wil jongeren op deze manier interesseren voor een baan in de levensmiddelentechnologie.

Royal Steensma geeft scholieren inkijk in fabrieken
In de vestiging in Franeker wordt op de zuidvruchtenafdeling een proefmonster genomen. Foto's: Royal Steensma

De rondleidingen zijn onderdeel van de Week van de Levensmiddelenindustrie, die duurt van 7 tot en met 11 november. Circa 30 levensmiddelenfabrikanten uit de regio’s Rijnmond, Midden- en Noord-Nederland openen dan hun deuren voor vmbo- en havo-scholieren tijdens de week van de levensmiddelenindustrie. Scholieren komen van alles te weten over de producten en processen van binnenkomst tot aan vertrek.

Met de bedrijfsbezoeken kunnen jongeren op een laagdrempelige manier kennismaken met de arbeidskansen die de sector biedt. Doel is om jongeren te stimuleren een technische of technologische vervolgopleiding richting de levensmiddelenindustrie te kiezen.

Royal Steensma levert onder meer toppings voor banketproducten.

Royal Steensma levert onder meer toppings voor banketproducten.

Organisatie FutureProef

De organisatie van de Week van de Levensmiddelenindustrie is in handen van FutureProef, een initiatief van de FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie), in samenwerking met de Stichting Opleidings- en ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL). De SOL ondersteunt en adviseert branches, bedrijven en werknemers in de levensmiddelenindustrie op het gebied van personeelsontwikkeling, scholing en subsidies.

De week staat los van de Food Inspiration Academy (FIA), die Royal Steensma samen met het bedrijfsleven in de Rijnmond ontwikkelt, maar ligt wel in het verlengde daarvan, laat een woordvoerster weten.

Royal Steensma

Royal Steensma is ruim 177 jaar een professioneel en innovatief familiebedrijf  gespecialiseerd in de productie van hoogwaardige ingrediënten en halffabricaten voor de retail-, brood-, banket-, chocolade- en ijsindustrie.

Op 4 juni 2015 ontving Royal Steensma het predicaat Koninklijk. Er wordt geproduceerd onder eigen merk en onder private label. De productieactiviteiten zijn verdeeld over de vestigingen Leeuwarden, Franeker, Vlaardingen en Elst.

Daarnaast beschikt de organisatie  over een eigen productiefaciliteit in Thailand voor de aanlevering van grondstoffen. Royal Steensma is nationaal en internationaal actief en is in Nederland één van de grotere spelers op het gebied van bakkerijgrondstoffen.

De week, die ook FutureProef 2016 wordt genoemd, wordt georganiseerd in samenwerking met:

  • Dutch Agri Food Week, waarin voedsel, voedselinnovatie en voedselproductie centraal staan. Een week waarin boeren, telers, verwerkende industrie, retail, overheid en wetenschappers op verschillende plaatsen in Nederland laten zien hoe we iedere dag werken aan gezond en veilig voedsel.
  • Innexus: het samenwerkingsverband van bedrijven werkzaam in de foodsector gevestigd in Noord-Nederland.

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel