nieuws

Buitenshuisconsument draagt begrip ‘horeca’ ten grave

Nieuws

De consument draagt het begrip ‘horeca’ ten grave. Steeds vaker zijn het ook speciaalzaken en supermarkten waar de consument iets voor directe consumptie koopt. Dat stelt Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN, de organisatie die de foodomzetcijfers traditiegetrouw rond de Horecava naar buiten brengt.

Buitenshuisconsument draagt begrip ‘horeca’ ten grave
Buitenshuis consumeren kan overal, ook bij de specialist en de supermarkt. Foto: VMN

De buitenshuisconsumptie steeg in 2015 met €643 miljoen. De totale foodomzet steeg vorig jaar met €703 miljoen tot €57,3 miljard, zo blijkt uit de cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Als het consumentenvertrouwen stijgt, gaan consumenten meer buiten de deur consumeren. Die wetmatigheid bestaat al decennialang.

‘Dat het nu weer heel goed gaat met de totale buitenshuisconsumptie betekent niet dat het overal goed gaat’, aldus Grievink in Misset Horeca. ‘Er zijn veel horecabedrijven en cateraars die het nog steeds moeilijk hebben, terwijl anderen het juist extreem goed doen. De oorzaak moeten we zoeken bij een veranderend consumentengedrag dat weg beweegt van het traditionele midden van de markt en steeds vaker de uitersten opzoekt.’

Grenzen vervagen
 Steeds vaker zijn het dus ook speciaalzaken en supermarkten waar de klant iets voor directe consumptie koopt. Grievink: ‘Alles overziend kun je stellen dat de consument het begrip ‘horeca’ ten grave draagt. De afkorting horeca staat immers voor hotel, restaurant en café. Deze strikte indeling in herkenbare bedrijfstypen is verleden tijd. De consument gaat niet meer naar het restaurant. Hij gaat ergens iets eten.’

De consument duikt niet meer het café in. Hij wil even wat drinken. Dat kan een cola zijn in een winkelcafé maar evengoed een ambachtelijk bereide frisdrank in de open lobby van een stadshotel. Want bovenal kiest de consument voor de locatie, atmosfeer en prijs die hem op dat moment het beste past of recht doet aan zijn levensstijl. Op dag X is dat het bouwmarktrestaurant. Op dag Y een trendy hamburgertent. Op dag Z een maaltijd via Thuisbezorgd.nl.’

 

Reageer op dit artikel