nieuws

NBOV: ‘Bakker kan niet om social media en webshop heen’

Nieuws 55

Digitale gastvrijheid en online ondernemen stonden dinsdag centraal in het themaprogramma van de NBOV in Baarn. De ontwikkeling op internet en social media staat bij bakkerij-ondernemers vaak nog in de kinderschoenen, maar er is niet aan te ontkomen. Hoe gaat de bakker daarmee om?

NBOV: ‘Bakker kan niet om social media en webshop heen’

Klantgerichtheid is niet alleen in de winkel noodzakelijk, maar ook online. Digitale gastvrijheid noemt de NBOV het. Vijftien jaar geleden was het onvoorstelbaar dat vrijwel iedereen in 2016 via een mobiele telefoon bereikbaar zou zijn. Sterker nog: dat iedereen met een draagbare minicomputer zou rondlopen waarmee naast bellen ook op het wereldwijde web kon worden rondgesurfd. Dat is waarheid geworden.

Hoe snel deze ontwikkelingen gaan, liet de NBOV zien in een filmpje. De bakkerij in 1947, de intrede van de eerste mobiele telefoon (de tank), de opkomst van de personal computer, de bezorging die verdween, de bezorging die weer terug is dankzij snel oprukkende internetontwikkelingen. Social media die op hun beurt een enorme vlucht nemen dankzij internet en de ontsluiting van feitelijk ieder deel van stad en streek op vrijwel elke plek ter wereld. Digitale betalingssystemen die hierop aansluiten, zoals iDeal.

Digitale gastvrijheid

Die ontwikkeling gaat door, sneller dan menig bakker beseft, is de boodschap die de NBOV haar leden na afloop van de ledenvergadering in Baarn meegaf. Dat deed de belangenorganisatie door onder anderen De Klantenluisteraar Frans Reichardt te laten uitleggen waarom digitale visitekaartjes een voorwaarde zijn voor succesvol ondernemen. Gevolgd door een drietal speedworkshops over Gastvrije websites, Gastvrije webshops en Gastvrije social media.

9,6 miljoen gebruikers

Anno 2016 zijn 9,6 miljoen inwoners van Nederland actief op facebook, al dan niet via een smartphone. Van hen is 6,8 miljoen zelfs dagelijks actief. WhatsApp rukt nog sneller op. Kwam deze communicatieapplicatie in 2014 nog niet eens voor in de top tien van social media, nu heeft de app 9,8 miljoen gebruikers, waarvan bijna 7 miljoen dagelijks.

De moderne communicatiemiddelen bieden de bakker kansen tot (extra) verkopen via websites en webshops. Te beginnen met bewustwording en de vijftien tips die de deelnemers mee naar huis kregen. De eerste aanbeveling: Laat uw klant vinden wat hij zoekt – de vindbaarheid van uw bakkerij via Google.

Reageer op dit artikel