nieuws

Retourbrood blijft dilemma voor bakkerijbranche

Nieuws

Is het mogelijk een convenant te sluiten ter vermindering van de enorme stroom brood die vooral industriële bakkerijen retour krijgen van supermarkten? De aanzet daartoe lijkt donderdag 13 juni te zijn gegeven in Hotel de Wereld in Wageningen. Tenminste: de aanzet om te onderzoeken of de wil er is een dergelijke overeenkomst te sluiten.

Retourbrood blijft dilemma voor bakkerijbranche
Archief Bakkerswereld

Het is het aloude dilemma: supermarkten willen genoeg brood op voorraad hebben om hun klanten te bedienen en tegelijkertijd niet te veel weggooien. Bakkerijen zitten niet op retourbrood te wachten, maar ontkomen er niet aan als ze zaken willen blijven doen met de retail. Jaarlijks wordt er  mede daardoor 75 miljoen kilo brood gerecycled. Dat is een kostenpost die niet volledig in cijfers is uit te drukken, maar die hoe dan ook fors is. En geld blijkt toch nog altijd de belangrijkste drijfveer om tot afspraken te komen, zo liet onder anderen Wim Kannegieter van de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij weten.

De kans dat grote en middelgrote bakkerijen en de retail  een modus vinden om de retour- en afvalstroom te verkleinen tegen een ook nog eens acceptabel kostenplaatje, is wellicht klein. Maar een selecte groep bakkers, retailers (waaronder Lidl), vertegenwoordigers van de overheid en maatschappelijke organisaties, en innovatieve denkers is bereid daarover na te denken, zo bleek in Wageningen. Ze worden daartoe ‘aangejaagd’ door Food Valley, die een verbindende factor wil zijn tussen bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen.

De wil komt overigens niet alleen voort uit financiële belangen, maar inmiddels ook (dankzij dat zetje van overheid en maatschappelijke organisaties) uit oogpunt van verantwoord ondernemerschap en een ‘groen’ imago richting consument. Ook dat zijn marketinginstrumenten.

Woordvoerder Ivo van Dijkhuizen van Bake Five en Laurent-Jan van den Ham namens Lidl zien in elk geval mogelijkheden voor overleg. ‘Marketing heeft zoveel meer P’s dan die van prijs. We hebben zoveel mogelijkheden om mooie dingen te doen’, aldus Van Dijkhuizen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels