nieuws

Minder kassa-aanslagen bij bakkers

Nieuws

Uit een online enquête van het Algemeen Dagblad blijkt dat de meerderheid (51%) van de Nederlanders brood bij de bakker koopt. Uit een online enquête van het Algemeen Dagblad blijkt dat de meerderheid (51%) van de Nederlanders brood bij de bakker koopt. De werkelijkheid is anders.

Minder kassa-aanslagen bij bakkers
Archief Bakkerswereld

Nederlanders nemen steeds vaker genoegen met supermarktbrood. Van de honderd keer dat consumenten boterhammen kopen, stappen ze nog maar 21 keer een bakkerij binnen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van CBL en kennisinstituut EFMI.

Uit de AD-enquête blijkt dat 45 procent hun brood in de supermarkt koopt (712 mensen), twee procent op de markt (26) en de andere twee procent (37) bakt het zelf.

Minder omzet

Niet alleen bakkers krijgen minder klanten over de vloer, ook slijters en slagers kennen dit probleem. Sinds 2000 draaien speciaalzaken ieder jaar gemiddeld 1,7 procent minder omzet. De omzet van supermarkten groeide in diezelfde periode jaarlijks gemiddeld met 3,4 procent.

Toch incasseren bakkers de afgelopen jaren de hardste klappen. Kwam in 2009 nog 42 procent van de consumenten minimaal een keer per maand bij een bakker, in 2012 was dat nog maar 29 procent. Daarmee zijn bakkers, na drogisterijen, overigens nog wel de speciaalzaken die door de meeste consumenten minimaal eens per maand worden bezocht.

Kassa-aanslagen

Ook Beko Advies en accountancybureau Flynth, die de cijfers over de bakkersbranche in een barometer bijhouden, zien een dalende lijn in het aantal kassa-aanslagen, maar denken dat de daling van 13 procent in het aantal klanten van bakkerijen tussen 2009 en 2013 te hoog is.

Op basis van de cijfers spreken Beko Advies en Flynth evenwel van een zorgwekkende trend. In 2011 was het aantal kassa-aanslagen 0,2 procent lager dan een jaar eerder. Tot dusver is het aantal aanslagen in 2013 3,1 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels