nieuws

Bakker Bart-franchisers claimen 25 miljoen

Nieuws

Negentig franchisenemers van Bakker Bart bereiden een claim voor van 25 miljoen euro tegen moederbedrijf Bart’s Retail. De winkeliers willen dat de hoge huurkosten worden gecompenseerd, zoals is afgesproken in 2008 maar tot nu toe nog niet is gebeurd.

Bakker Bart-franchisers claimen 25 miljoen

De helft van de Bakker Bart-vestigingen heeft een huurdruk die hoger is dan de afgesproken 8 tot 13 procent van de omzet. Daarnaast zijn er meer zaken mis bij de formule, meldt RetailNews. Er is vooral kritiek op de hoge prijs van het deeg. De eigen deegfabriek brengt meer in rekening bij de Bakker Bart-ondernemers dan aan derden.

Ambachtelijk

Consumenten krijgen ook niet te horen dat het brood bij Bakker Bart ambachtelijk wordt bereid. Ondanks dat dit in de winkel gebeurt, gaat het buiten het oog van de klant om. ‘Het product van Bakker Bart is niet goedkoop en dient concurrerend in de markt te worden gezet’, meldt het rapport van AG Hart Adviseurs uit Rotterdam, dat door de ondernemers in de arm is genomen.

Lege schappen

In de loop van de middag is er vaak geen brood meer te  vinden in de schappen, constateren de onderzoekers. Het bakproces stopt ‘s middags en dat past niet bij een moderne winkel volgens het rapport. ‘Bij afbakken is nee-verkoop niet nodig. Nee-verkoop zorgt niet alleen voor gemiste omzet, maar heeft ook schadelijke effecten voor volgende momenten.’

Verlies op vlaaien

Uit het rapport blijkt ook dat er een flink verlies wordt geleden op de verkoop van vlaaien. Drie jaar geleden zijn vlaaien in het assortiment opgenomen na de overname van Supervlaai, maar de verkoop blijkt niet goed te lopen.

Andere problemen zijn volgens de onderzoekers de gestegen kosten van vervoer, terwijl er minder vracht was. Bovendien zou het hoofdkantoor moeten worden afgeslankt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels