nieuws

Internet-handel stijgt fors

Nieuws

Internet neemt een steeds belangrijker positie in Europa in. Meldt het AD vandaag dat 13 procent van de koppels elkaar vindt via internet, ook de verkoop via het web laat een flinke stijging zien. De Europese consument heeft vorig jaar €363 miljard besteed aan internetverkopen, aldus het Financieele Dagblad. Welk deel naar voedsel gaat, is niet uitgesplitst, maar de cijfers laten wel een trend zien.

Internet-handel stijgt fors
Een voorbeeld van een webwinkel van een bakkerij. Foto: RBM

De stijging ten opzichte van een jaar eerder is fors, zo blijkt uit een rapport van koepelorganisatie Ecommerce Europe.

In 2013 groeide de Europese online omzet van zogenoemde business-to-consumer (B2C) producten en diensten met ruim 16 procent naar €363 miljard.

Engeland koploper

Ecommerce Europe is de Europese koepelorganisatie voor online retailing waar Thuiswinkel.org in participeert. De organisatie verwacht dat de verkopen dit jaar zullen doorstijgen naar €425 miljard.

De landen met de grootste omzet op het gebied van e-commerce waren in 2013 het Verenigd Koninkrijk (€107 mrd), Duitsland (€63 mrd) en Frankrijk (€51 mrd).

650.000 webwinkels

Ecommerce Europe schat het aantal B2C-webwinkels eind vorig jaar op 650.000. Voor de komende jaren wordt een jaarlijkse toename van nieuwe webwinkels in Europa verwacht van zo’n 15 tot 20 procent.

De groei in onlinebestedingen houdt voorlopig nog aan. De Europese koepelorganisatie voorziet voor 2016 zelfs een verkoopniveau van €625 milard.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels