nieuws

La Place zet concept 4.0 neer

Nieuws

De restaurantketen van V&D, La Place, lanceert het vierdegeneratie-restaurant van de keten. La Place 4.0 krijgt een volledig open bakkerij waar het brood voor het oog van de klant wordt gebakken.

La Place zet concept 4.0 neer

La Place wordt transparanter in de bereiding van z’n producten, zo blijkt donderdag 8 mei bij de lancering van het nieuwste concept van het warenhuis aan de Aalmarkt in Leiden. Alle afdelingen, inclusief het La Place-restaurant, zijn gewijzigd. Hiermee zegt het bedrijf klaar te zijn voor de toekomst, zo meldt Misset Horeca.

Voor La Place betekent dit dat er op een aantal vlakken op een nieuwe manier wordt gewerkt: nog transparanter en er wordt meer on demand bereid in plaats van ready-to-eat. Ook is het interieur van het restaurant authentiek ingericht met (oude) houten stoelen, en tafels en gebruik van klassiek tegelwerk.

Het concept heeft veel weg van de broodcafé-concepten die diverse bakkers in Nederland al hebben neergezet. Het Bakkerijcafé van Kottier in Breda is er daar één van. Net als de De Bakkerswinkel, een concept van Piet Hekker in West-Nederland.

Blikvanger

Een van de grootste blikvangers is de nieuwe bakkerij van La Place. Er wordt ‘live’ brood gebakken, zoals La Place het noemt. De consument kan het bakproces bekijken vanachter een glazen wand.

‘Vroeger werd er brood afgeleverd. In de generatie restaurants daarna bakten we het af. Nu komt er graan binnen en gaan we brood maken’, aldus La Place in een toelichting.

Visie

Bart van den Nieuwenhof, ceo van La Place, legt uit wat de visie is van de keten om te kiezen voor een transparante bereiding vanaf de basis. ‘We willen terug naar de basis en laten zien dat we dicht bij de natuur staan’, zegt Van den Nieuwenhof.

Waar mogelijk kiest La Place voor biologische ingrediënten. La Place in Leiden heeft een grote stap gemaakt als het gaat om het rund-, varkens- en kippenvlees. Dit is biologisch, en de kip heeft het 3-sterren Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming. De tarwe voor de broden, pasta’s en pizza’s is van biologische oorsprong. Bij voorkeur gebruikt La Place zo veel mogelijk lokale producten en kent zij al haar telers, boeren en veehouders persoonlijk.

La Place ziet de komende tijd veel ruimte voor expansie, ook internationaal, onder meer op het Indonesische eiland Bali.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels