nieuws

Extra kans voor lunchroom

Nieuws

Nieuwe formules, als bijvoorbeeld een lunchroom bij een bakkerij, maken het de traditionele horeca steeds lastiger. Dat blijkt uit de nieuwe Foodshopper Monitor van het FoodService Instituut.

Extra kans voor lunchroom

In deze jaarlijkse uitgave schetsen de analisten van het FSIN de actuele consumententrends op het gebied van voedings- en genotmiddelen. Nieuwe, eigentijdse eet- en drinkconcepten zetten de toon met formules die appelleren aan een bepaalde levensstijl. De consument is ‘hybride': soms is zijn foodgedrag puur rationeel en vindt hij eenvoud en snelheid goed genoeg. Op een ander moment wil diezelfde consument genieten van producten met een verhaal, een verhaal dat naadloos moet aansluiten bij zijn levensstijl ofwel zijn sociale status.

Foodconcept

‘De consument kiest in toenemende mate voor foodconcepten die passen bij zijn levensstijl. Daardoor hebben traditionele horecaconcepten, zoals klassieke cafés, restaurants en zelfs cafetaria’s, het moeilijk’, zegt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. ‘Dat zijn teveel allemansvrienden. Vooral in de grote steden kiest de consument in toenemende mate voor concepten waar hij gelijkgezinden treft en waar hij zich echt thuis voelt. Koffieconcept Bagels & Beans is misschien wel het mooiste voorbeeld. Maar de voorbeelden liggen, zeker in de Randstad, voor het oprapen.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels