nieuws

Zembla: Bakker Bart beconcurreert eigen winkeliers

Nieuws

De deegfabriek van Bart’s Retail levert producten goedkoper aan groothandelsbedrijf Beko, dan aan de eigen winkeliers. Dat blijkt uit de Zembla-uitzending ‘Woede in de winkelstraat’ die vanavond (donderdag 20 februari) wordt uitgezonden. ‘Ik betaal veel geld voor het concept en dan zie ik mijn eigen broodjes bij de concurrent in de winkel liggen’, zegt ex-Bakker Bart-ondernemer Wim Löbker.

Zembla: Bakker Bart beconcurreert eigen winkeliers

Het conflict tussen de Bakker Bart-winkeliers en het moederbedrijf Bart’s Retail speelt al sinds 2007. Bart’s Retail levert de aangesloten ondernemers kant-en-klare deegstukken, die in de winkel worden gerezen en gebakken. De Bakker Bart-winkeliers kwamen er achter dat het deeg dat zij verplicht bij het moederbedrijf moesten inkopen, voor een lagere prijs ook aan andere partijen werd verkocht.

25 miljoen euro

In Zembla vertellen Bakker Bart-winkeliers dat dit vandaag de dag nog steeds de praktijk is. Er is berekend dat de winkeliers in de afgelopen jaren in totaal zo’n 25 miljoen euro méér voor hun deeg hebben betaald dan andere afnemers. Zembla toont aan dat één van die andere afnemers het groothandelsbedrijf Beko is. Beko levert de deegproducten van Bart’s Retail voor een lagere prijs aan andere bakkers. Bakker Bart-winkeliers worden op die manier beconcurreert door hun eigen moederbedrijf.

Eind 2007 werd de ruzie tussen de winkeliers en het moederbedrijf bijgelegd. De toenmalige directeur van Bart’s Retail werd onder druk van de winkeliers ontslagen en de nieuw aangestelde directeur beloofde beterschap. Maar in de jaren daarna bleven de conflicten sluimeren. Er was niet alleen onvrede over de te hoge deegprijzen, maar ook over allerlei andere voorwaarden en regelingen die het hoofdkantoor aan de bakkers oplegde. Door de economische crisis kregen veel Bakker Bart-winkels ook te maken met dalende omzetten, waardoor ze in financiële problemen kwamen.

Stroef overleg

Afgelopen zomer laaide het geschil weer op. In juli 2013 brachten de winkeliers hun ‘deegclaim’ naar buiten: zij dreigden met een gang naar de rechter om miljoenen euro’s op te eisen voor de te hoge deegprijzen. Onder druk van deze mogelijke claim ging de directie in onderhandeling met de winkeliers. Inzet waren twaalf wijzigingen in het franchisemodel, die werden voorgesteld in een door de winkeliers opgesteld, vertrouwelijk rapport.

Vanaf zomer 2013 tot vandaag de dag is er door de advocaten van Bart’s Franchise Vereniging en het hoofdkantoor van Bakker Bart overlegd, maar dat heeft nog tot niets geleid.

Lees ook:
» Franchisenemers Bakker Bart naar rechter

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels