nieuws

Sterren-winnaars uitzinnig van vreugde (fotoverslag)

Nieuws

Het dak ging er zaterdagavond af in het NBC in Wageningen. De bakkers die één, twee of drie sterren mochten opspelden in de competitie Bakker met Ster 2013 waren uitzinnig van vreugde. En trots, ongelooflijk trots, op zichzelf en op hun team. Niet eerder lukte het vier bedrijven om het maximum van drie sterren in de wacht te slepen.

Sterren-winnaars uitzinnig van vreugde (fotoverslag)
Het winnende team van Van Heeswijk. Foto's Michel Zoeter

Gezamenlijk tillen de deelnemende bakkers de kwaliteit van de Nederlandse ambachtelijke brood- en banketbakkerij  naar een hoger plan, zo luidt het commentaar van de vier bakkers die met drie ‘Michelin-sterren’ voor de bakkerijsector naar huis gingen. Zij zien in de wedstrijd zowel een prachtgelegenheid om de eigen bedrijfsvoering continu tegen het licht te houden, als een uitgelezen kans voor het bestaansrecht van totale ambachtelijke brood- en banketbakkerij in Nederland.

Van Heeswijk

Overall-winnaar mag Bakkerij van Heeswijk uit De Kempen worden genoemd. Het familiebedrijf scoorde zeventien sterren, waarvan drie keer drie sterren met de winkels in Bladel, Luyksgestel en Valkenswaard. De andere winkels van Van Heeswijk, in Bergeijk, Dommelen, Eindhoven en Veldhoven, kregen elk twee sterren mee. Een ongekende prestatie, vindt mede-eigenaar Adriaan van Heeswijk, die in het bedrijf verantwoordelijk is voor de productie. ‘In een bedrijf ben je elke dag bezig mensen te motiveren. Dat kan ik doen door trainingen te geven, maar door mee te doen met Bakker met Ster haal ik zoveel ingrediënten in huis om de mensen scherp te houden, dat dit concept daarvoor perfect is.’
Het is het vijfde jaar dat Bakkerij Van Heeswijk meedoet met Bakker met Ster. ‘Ieder jaar leggen we de lat iets hoger. Het plafond bereik je nooit, elke dag worden we getriggerd om het verschil te maken met de supermarkt. Je moet je steeds aanpassen en iedere dag het verschil willen maken.’
Adriaan van Heeswijk is supertrots op de prijs.  ‘Wij zijn het best geoutilleerde bedrijf van Nederland. We maken langzaam brood, dat is het onderscheid. We hebben een eigen fermentatiekuip en werken met een voordeeg, waardoor we minder hulpgrondstoffen nodig hebben. Dat spreekt de mensen in De Kempen aan. Deze prijs geeft zo’n boost, zoveel kracht!’

Doet Van Heeswijk volgend jaar opnieuw mee? ‘Ik denk dat we dat maar moeten doen’, glimt de ondernemer.

Kisteman en Brakenhoff

Opvallend dit jaar zijn de jonge ondernemers die hoog scoren: Arend Kisteman (29) en Annemiek van Dijk (28) van de Stadsbakker in Zwolle, en Lex Brakenhoff (27) die het bedrijf in Assendelft samen met zijn ouders Aad en Chrishna, en zijn vrouw Denise (27) runt.

‘Vorig jaar deden we eigenlijk alleen mee om te kijken waar we stonden, welk rapportcijfer we zouden krijgen. Toen wonnen we ineens twee sterren. En dit jaar drie! Dat betekent dat we op de goede weg zijn’, zegt Lex. ‘We hebben het vooral gedaan omdat andere ogen dan naar je bakkerij kijken, die zien dingen die je zelf niet ziet. Deze deelname maakt het voor de branche mogelijk om boven de supermarkt uit te stijgen. Je ontmoet andere ondernemers, helpt elkaar.’
Of zij volgend jaar opnieuw meedoen, vinden Denise en Lex een moeilijke vraag. ‘We willen niet dat onze klanten gaan zeggen: moeten we nu weer een enquête gaan invullen, we weten nu wel dat jullie goed zijn.’ Ook hebben ze genoeg aan één winkel. ‘Wij geloven in groot worden door klein te blijven.’ Voorlopig kunnen de ondernemers een jaar genieten van drie sterren op hun gevel.

Ook Arend Kisteman is dolblij dat hij drie sterren heeft gewonnen. Hij had niet anders verwacht, kondigde hij ook in zijn column in Bakkerswereld aan, maar ‘ik ben wel blij dat het ook echt gelukt is’, zegt hij. Kisteman lijkt de Arnon Grunberg onder de bakkers: ‘Als je altijd op hoog niveau werkt, is het ook niet moeilijk om op dat niveau te blijven’, is zijn overtuiging. ‘En we kunnen nog constanter en nog beter. We weten wat we kunnen, en wat we niet kunnen. De gemiddelde leeftijd van de medewerkers is 21 jaar, zij moeten nog volwassen worden, dat is onze groeikracht. Die ervaring doen ze bij ons op.’
Net als de andere winnaars zal ook Kisteman de titel benutten om veel publiciteit te zoeken, hoewel dat voor hem niet het belangrijkste is. ‘De consument weet dat onze kwaliteit constant is, deze competitie is voor mij vooral belangrijk voor onszelf.’

Olink

Willie en Inge Olink vallen dit jaar goed in de prijzen. Eerst werden ze de beste oliebollenbakkers bij de AD-Oliebollentest. Een titel die ervoor zorgde dat er 200.000 oliebollen over de toonbank gingen.
En nu heeft het bedrijf voor de overall-prestatie drie sterren ontvangen. ‘Dit niveau willen we vasthouden door steeds weer de puntjes op de i te zetten. Blijven communiceren met je personeel, zorgen dat iedereen scherp blijft, daar zijn we alert op’, zegt Willie Olink.
Olink vindt dat alle bakkerijen mee zouden moeten doen aan tests en competities. ‘Het is een gemiste kans als je dat niet doet, omdat het je scherp houdt. Waarom zou je niet meedoen? Uit angst, dat het niet goed is. Meedoen is een leerproces.’ Volgend jaar is Olink weer van de partij, maar eerst: feestvieren!

 

Lees ook: Zes winkels met drie sterren

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels