nieuws

Klant zou bakker en drogist meest missen

Nieuws

Nederlandse consumenten vinden onder de speciaalzaken drogisterijen en bakkers het meest onmisbaar. De delicatessenwinkel en de poelier zouden het minst worden gemist.

Klant zou bakker en drogist meest missen

Dat staat in de jongste uitgave van Consumententrends, het jaarlijkse grootschalige onderzoek van CBL en kennisinstituut EFMI. In het onderzoek is aan consumenten gevraagd welke (goed bereikbare) speciaalzaken zij écht niet kunnen missen. Koploper zijn de drogisterijen met 49 procent, gevolgd door bakkerijen met 29 procent. 21 procent van de ondervraagden kan niet zonder de markt, terwijl de viswinkel (20%), de slager (18%) en de slijter (17%) ook nog redelijk scoren.

 

 

Speciaalzaak onder druk

De steun voor de groentewinkel (14%), kaas- en notenwinkel (10%), de toko (8%) en de reform/natuurvoedingswinkel (8%) is al een stuk minder. Het laagst scoren de poelier (5%) en de delicatessenwinkel (4%). Wel is 59 procent van de ondervraagden van mening dat speciaalzaken van toegevoegde waarde zijn ten opzichte van de supermarkten. Slechts 38 procent zegt dat zij in aanvulling op de supermarkt eigenlijk geen speciaalzaken meer nodig hebben. De extra tijd die het bezoeken van speciaalzaken kost, is de belangrijkste reden om er niet te komen.

Bezoeken aan speciaalzaken
Het aantal bezoeken aan speciaalzaken is aan het afnemen. In 2009 bezochten consumenten gemiddeld nog 2,4 speciaalzaken per maand, anno 2012 bedraagt dat cijfer 2,1. De drogisterij is het populairst, 59 procent van de consumenten komt daar maandelijks. In 2009 lag dat percentage op 53 procent. Het is de enige speciaalzaak die terrein heeft gewonnen. Bij bakkers daalde het percentage van 42 naar 29 procent, de markt zag een daling van 34 naar 28 procent, terwijl slagers een daling van 20 naar 19 procent moesten incasseren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels