nieuws

Jonge generatie nodig voor innovatie familiebedrijven

Nieuws

Veel familiebedrijven hebben moeite jongere generaties betrokken te houden bij het bedrijf. En dat is juist noodzakelijk.

Jonge generatie nodig voor innovatie familiebedrijven

Uit onderzoek blijkt dat juist de jongere generatie eigenaren een cruciale rol speelt op het gebied van innovatie, zeker waar het de inzet van nieuwe technieken zoals social media en moderne inzichten van consumentengedrag betreft. Daarnaast zijn de externe netwerken van deze generatie een voedingsbron voor innovatie. Dit zegt Mirelle Pennings, directeur Grootbedrijf bij Rabobank in reactie op het proefschrift van Ilse Matser, lector Familiebedrijven bij Hogeschool Windesheim.

Familiebedrijven onderschatten de potentiële waarde van hun extern netwerk bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Dit geldt vooral bij familiebedrijven in de retailsector, die moeten omschakelen van traditionele verkoop naar verkoop via internet. Dat een extern netwerk van toegevoegde waarde is voor familiebedrijven wordt bevestigd in het proefschrift van Ilse Matser, tevens directeur van het Nederlands Centrum van het Familiebedrijf (NCFB).  Rabobank en het NCFB gaan de komende jaren samenwerken, om de positie van het Nederlandse familiebedrijf verder te versterken. Ilse Matser: ‘We zijn verheugd Rabobank te mogen verwelkomen als partner, juist vanwege de capaciteit om ons wetenschappelijk onderzoek te toetsen aan de praktijk’. Als eerste stap zal Rabobank de bij de NCFB aangesloten bedrijven ondersteunen bij uitbreiding van hun activiteiten naar het buitenland.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels