nieuws

Snack en zoetwaren: omzet stijgt, volume daalt

Nieuws

UTRECHT – Het volume van de Nederlandse snacks- en zoetwarenmarkt daalde afgelopen jaar 0,4 procent, terwijl de omzet wel 1,9 procent steeg.

Snack en zoetwaren: omzet stijgt, volume daalt

UTRECHT – Het volume van de Nederlandse snacks- en zoetwarenmarkt daalde afgelopen jaar 0,4 procent, terwijl de omzet wel 1,9 procent steeg.

Dat blijkt uit cijfers van het Studiecentrum voor Snacks- en Zoetwaren (SSZ). In consumentenwaarde nam de markt afgelopen jaar met €64 miljoen toe tot €3,575 miljard. De matige zomer van 2011, had een positief effect op de verkopen van snacks en zoetwaren, verklaart het SSZ.

Categorieën
Het kennisplatform onderscheidt vier categorieën. De chocolademarkt nam in consumentenwaarde toe met 1,5 procent, terwijl het volume 0,8 procent klom. De omzet van de suikerwerkmarkt steeg met 0,8 procent, terwijl de hoeveelheid 0,6% groeide. De markt voor biskwie, banket & snijkoek groeide met 0,8 procent, maar het volume daalde 0,8 procent.

Snacks
De snacksmarkt kende afgelopen jaar een waardegroei van 4,5 procent, bij een volumedaling van 1,1 procent. ‘Scherpe prijsstijgingen op de grondstoffenmarkt speelden een rol in deze markt’, aldus het SSZ.

Sonja Bakker
Volgens het SSZ verdwijnt de ‘Sonja Bakker-bubble’ langzaam uit de markt. ‘Segmenten als eierkoeken, rijstcrackers, tussendoortjes komen weer op hun ‘natuurlijke’ waarden.’ De trend verantwoord genieten verdwijnt niet, maar de consument is nu vooral op zoek naar een betere prijs-kwaliteitverhouding.

‘Value-for-money concepten, combideals maar ook kwalitatieve private labels en premiumproducten voor een betaalbare prijs vierden hoogtij in 2011′, aldus het SSZ.
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels