nieuws

Speciaalzaken verliezen terrein

Nieuws

DOETINCHEM – Speciaalzaken hebben een moeilijk jaar achter de rug. Het aantal klanten dat een groentewinkel, bloemenzaak, bakker of slager bezoekt is wederom sterk gedaald.

Speciaalzaken verliezen terrein

DOETINCHEM – Speciaalzaken hebben een moeilijk jaar achter de rug. Het aantal klanten dat een groentewinkel, bloemenzaak, bakker of slager bezoekt is wederom sterk gedaald.

Dat blijkt uit onderzoek van GfK Panel Services, die de bezoekerscijfers van speciaalzaken onderzocht onder supermarktklanten. In 2011 kwam 43,9 procent van de supermarktklanten bij de bakker, in 2010 was dat 44,8 procent. Ook de slager levert in met 31,1 procent in 2011 en 32,3 procent in 2010.

Reformzaken
Het verlies geldt voor alle speciaalzaaktypen, met uitzondering van de reformzaken. Zij zagen als enigen het aantal klanten stijgen: 10,6 om 10,3 procent. Het grootst is het verlies bij de groentewinkel (van 26,8 naar 23,8 procent) en de bloemenwinkel (van 27,8 naar 24,5 procent).

Lange termijn
De lange termijn (2011 met 2006) laat ook een dalende lijn zien voor bakkers: 50,9 (2006) naar 43,9 procent in 2011. De slager gaat terug van 40,8 naar 31,1 procent.
 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels