nieuws

Maarten Wessels: ‘Generatie Z vraagt een andere aanpak

Nieuws

Hoe benaderbaar ben jij als bakker? Dat vroeg Maarten Wessels tijdens zijn presentatie aan de aanwezigen van het 75 jaar Bakkerwereld-evenement. ‘Jongeren van nu zoeken jou op een andere manier op dan dat ze naar jouw fysieke winkel komen.

Maarten Wessels: ‘Generatie Z vraagt een andere aanpak

Wessels belichtte de verschillen tussen de verschillende generaties. Zoals die tussen de jonge generatie (Generatie Z van 1990 tot 2010) die inmiddels ook aan het werk gaat in de bakkerijen van de gasten van het 75 jaar Bakkerswereld-evenement (generatie X en Y).

Generatie Z is opgegroeid met mobiele telefoons, internet Facebook, Twitter en alle andere social media. ‘Dat is een apart slag mensen, zij denken en leven anders. Deze generaties zoeken jou op een andere manier op dan dat ze naar je fysieke winkel komen. Dus hoe benaderbaar ben je als bakker? Hoe sociaal mediaal ben je?’ Wessels betoogde dat deze generatie ook een andere manier van leidinggeven nodig heeft. ‘Ze zijn vrijer, hiërarchie telt niet.’ Functioneringsgesprekken eens per jaar zien ze niet zitten. ‘Je kunt beter zeven, acht keer per jaar kort met ze om de tafel. Ze leren al doende.’

Jongeren onthouden ook minder. ‘Ze zijn daarmee gestopt, tegenwoordig zoeken ze alles op.’ Dat anders denken biedt ook volop kansen. ‘De jeugd denkt anders en dus doet ook een deel van je klanten dat. Misschien kun je jonge werknemers wel goed gebruiken bij het opzetten van een community.’

Is die kloof werkelijk zo heftig als sommigen beweren? Is de jeugd werkelijk zoveel anders tegenwoordig? ‘Kijk eens in de spiegel. Dan realiseer je dat je zelf vroeger ook veel dingen zo deed.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels