nieuws

Forse stijging zondagsomzet supers

Nieuws

DONGEN – De zondagsomzet van supermarkten is in 2011 met 32 procent gestegen in vergelijking met 2010, oftewel van €364 miljoen naar €481 miljoen.

Forse stijging zondagsomzet supers

DONGEN – De zondagsomzet van supermarkten is in 2011 met 32 procent gestegen in vergelijking met 2010, oftewel van €364 miljoen naar €481 miljoen.

Dat blijkt uit cijfers van het GfK. In het afgelopen jaar hebben vier op de tien Nederlandse huishoudens op zondag boodschappen gedaan in de supermarkt (2010: 3,6 huishoudens). Zij deden dat 5,2 keer in 2011 en het besteed bedrag per bezoek was gemiddeld €21,75. Dat betekent dat van elke ‘supermarkteuro’ 1,5 procent op zondag is uitgegeven. In 2010 was dat nog 1,16 procent.

Zaterdag
De gestegen populariteit van de zondag gaat vooral ten koste van de zaterdagomzet. Supermarkten werden op zondag vooral bezocht door jonge alleenstaanden en tweeverdieners en door huishoudens in de drie grote steden. In alle fasen in de gezinscyclus en in alle regio’s stijgt het belang van de supermarktomzet op zondag, zo blijkt uit cijfers van het GfK.
 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels