nieuws

Broodaankoop op zondag blijft achter

Nieuws

DOETINCHEM – Met name de broodaankoop op zondag in de supermarkten blijft achter. Dat stelt het onderzoeksbureau GfK op basis van gegevens uit het GfK huishoudpanel.

Broodaankoop op zondag blijft achter

DOETINCHEM – Met name de broodaankoop op zondag in de supermarkten blijft achter. Dat stelt het onderzoeksbureau GfK op basis van gegevens uit het GfK huishoudpanel.

Het omzetaandeel van de zondagopenstelling is wel gestegen naar 1,16% in 2010. Dat komt neer op een omzet van € 364 miljoen, een stijging van 30% in vergelijking met 2009. Daar staat tegenover dat de omzet van avondopenstelling onder druk staat. Vooral kant & klaar maaltijden (pizza’s), zowel vers als houdbaar worden veel in de avond en op zondag verkocht.

Steeds meer huishoudens (36,3%) doen steeds vaker (gemiddeld 4,55 keer) op zondag boodschappen. Met name jongeren maken steeds vaker daarvan gebruik. Bij ouderen (gepensioneerden) groeit het aandeel zondagaankopen ook, maar beperkter.

Daarnaast zijn er grote verschillen tussen de regio’s qua omzetaandeel. Met name tussen de grote steden (aandeel 2,8%) en het noorden van het land (0,26%).
In april is de supermarktomzet met 5.8% gestegen. Deze stijging is echter mede veroorzaakt door de late Pasen.

 

Reageer op dit artikel