nieuws

ING: omzet bakkers daalt met 1 procent

Nieuws

AMSTERDAM – De crisis is voorbij, maar voor de detailhandel nog geen reden tot juichen, meldde vrijdag het Economisch Bureau van ING. Speciaalzaken als bakkerijen en slagerijen bakkerijen krijgen dit jaar mogelijk te maken met een daling van hun omzet met 1 procent naar 4,8 miljard euro.

ING: omzet bakkers daalt met 1 procent

AMSTERDAM – De crisis is voorbij, maar voor de detailhandel nog geen reden tot juichen, meldde vrijdag het Economisch Bureau van ING. Speciaalzaken als bakkerijen en slagerijen krijgen dit jaar mogelijk te maken met een daling van hun omzet met 1 procent naar 4,8 miljard euro.

De omzet in de winkels zal dit jaar licht toenemen maar de marges van de winkeliers staan onder druk, aldus de denktank. De prijzen zullen dit jaar harder stijgen dan de lonen, dus de consument moet op de kleintjes blijven letten. Daarnaast hebben de winkeliers te maken met hogere inkoopprijzen die het gevolg zijn van hogere prijzen voor voedsel en grondstoffen.

Spanningsveld
‘De retailers bevinden zich middenin een spanningsveld tussen consumenten die prijsbewust moeten handelen en toeleveranciers die hogere kosten zullen willen doorberekenen. Het is onvermijdelijk dat dit druk zet op de marges in de detailhandel,’ aldus economen van ING.

Voor de detailhandel wordt dit jaar gerekend op een toename van de omzet met 1,1 procent naar 81,1 miljard euro. De supermarkten nemen daarvan 31,9 miljard euro voor hun rekening ofwel een stijging van 1,5 procent. De speciaalzaken als bakkers en slagers krijgen daarentegen dit jaar te maken met een verdere daling van hun omzet met 1 procent naar 4,8 miljard euro.

Biologische voeding
Er is werk aan de winkel voor de bedrijven die het tij willen keren. Supermarkten kunnen zich meer gaan richten op het sterk groeiende segment van biologische voeding of duurzame producten. Ook de verkoop van bijvoorbeeld belegde broodjes of zelfs een eethoek in de winkel kan soelaas bieden. Daarnaast kunnen supermarkten zich meer gaan toeleggen op de verkoop van allerlei niet-eetbare spullen, omdat de marges in zogeheten non-food sector hoger zijn dan in het huidige assortiment. Ondertussen hoeven de uitbaters van de speciaalzaken niet te wanhopen.

Bakkers en slagers kunnen hun klanten gemak bieden door hen de mogelijkheid te bieden van onlinebestellen en thuisbezorgen.
 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels