nieuws

Klant wil meer gezonde producten

Nieuws

AMSTERDAM – Veel consumenten zijn van mening dat winkels meer gezonde producten moeten. Dit blijkt uit het nieuwe onderzoek ‘Dagelijks eten’, uitgevoerd onder ruim 2.200 consumenten door GfK in opdracht van het Voedingscentrum.

AMSTERDAM – Veel consumenten zijn van mening dat winkels meer gezonde producten moeten. Dit blijkt uit het nieuwe onderzoek ‘Dagelijks eten’, uitgevoerd onder ruim 2.200 consumenten door GfK in opdracht van het Voedingscentrum.

53 procent van de ondervraagden is van mening dat winkels meer gezonde producten moeten aanbieden. Twee op de drie Nederlanders is ook bereid om iets meer te betalen voor een gezonder product.

Fabrikanten
Bijna driekwart van de ondervraagden vindt het belangrijk dat fabrikanten voedingsmiddelen gezonder maken. Zij vinden bijvoorbeeld dat kant-en-klaarmaaltijden en soepen minder zout kunnen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 41 procent gezonder wil gaan eten. Tegelijk vindt 43 procent van de consumenten het moeilijk om dat voor elkaar te krijgen.

Wens
GfK heeft op verzoek van het Voedingscentrum ook in 2007 en 2009 onder een representatieve groep Nederlanders onderzoek verricht naar hun kennis, houding en gedrag over gezond(er) eten. De nieuwste resultaten laten een paar opvallende trends zien.

De groeiende wens onder de Nederlandse bevolking om gezonder te eten is hiervan een voorbeeld. In 2009 had 35 procent van de Nederlanders de intentie het eigen eetpatroon verbeteren. In 2011 is dit dus gestegen naar 41 procent.

Wel geven nu meer mensen aan het moeilijk te vinden om het eigen eetpatroon te verbeteren (43 procent dit jaar tegenover 37 procent in 2007). Meer dan de helft van de consumenten wil daarom graag meer informatie over gezond eten en een groter aanbod van gezonde producten.

Minder snoepen
Het meest genoemde gedrag om te verbeteren is: minder snoepen (19 procent), gezond(er) eten (17 procent) en meer/vaker fruit eten (15 procent). Als consumenten gezond willen eten, letten ze het meeste op genoeg groenten eten, gevarieerd eten en genoeg fruit. Consumenten willen meer praktische informatie om gezond te eten.

Veel meer mensen (57 procent) dan in 2007 (35 procent) geven aan hieraan wel eens behoefte te hebben. Dit geldt voor jongeren vaker dan voor ouderen. Bijna de helft van de Nederlanders wil bovendien graag bij de aankoop van voedingsmiddelen geïnformeerd worden over welke producten gezond zijn en welke niet.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels