nieuws

‘Bakker kan niet zonder supermarkt

Nieuws

NIJMEGEN – Speciaalzaken als bakkerijen kunnen zich het beste naast een grote supermarkt vestigen willen ze overleven.

‘Bakker kan niet zonder supermarkt

NIJMEGEN – Speciaalzaken als bakkerijen kunnen zich het beste naast een grote supermarkt vestigen willen ze overleven.

Hoe groter de supermarkt, hoe meer klanten voor de speciaalzaak. Dat is de conclusie van een onderzoek van ruimtelijk-economisch adviesbureau DTNP uit Nijmegen. Het bureau deelde een enquête uit in 30 winkelcentra aan ongeveer 5000 supermarktklanten. Een groot deel van de supermarktbezoekers blijkt ook één of meer andere winkels binnen te lopen. Dit combinatiebezoek varieert per situatie: als de winkels naast de supermarkt liggen, bezoekt 70 procent van de supermarktklanten de naastgelegen speciaalzaak, bijvoorbeeld een bakker. Is de onderlinge afstand groter dan 100 meter, of liggen de winkels uit het zicht, dan neemt het combinatiebezoek snel af.

80 cent

De uitkomst lijkt enigszins vreemd, omdat de speciaalzaken lijden onder het groeiende succes van de supermarkten. Meer dan 80 cent van elke euro aan boodschappen komt inmiddels bij de supermarkt terecht. Na de melkboer en de groenteman neemt ook het aantal bakkers en slagers in Nederland de laatste jaren af. Toch kan de dagelijkse speciaalzaak niet zonder supermarkt. Een doorsnee supermarkt trekt elke week meer dan 10.000 bezoekers. Daarmee is de supermarkt in de meeste centra veruit de belangrijkste publiekstrekker. Zonder supermarkt ontbreekt de aantrekkingskracht om voldoende klanten op de been te krijgen.

Een speciaalzaak is het beste af met een grote supermarkt naast zich, simpelweg omdat een grote winkel veel meer klanten trekt.

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels