nieuws

IKB hekelt uitslag onderzoek

Nieuws

DEN HAAG – De stichting Ik Kies Bewust (IKB) heeft kritiek op het onderzoek van onderzoeksinstituut LEI, waaruit zou blijken dat consumenten weinig geven om het Ik Kies Bewust-logo op voedingsproducten.

IKB hekelt uitslag onderzoek

DEN HAAG – De stichting Ik Kies Bewust (IKB) heeft kritiek op het onderzoek van onderzoeksinstituut LEI, waaruit zou blijken dat consumenten weinig geven om het Ik Kies Bewust-logo op voedingsproducten. 

Het LEI concludeerde deze week dat er met het Ik Kies Bewust (IKB)-logo geen effecten op korte termijn meetbaar waren in het aankoopgedrag. ‘Het LEI heeft het aankoopgedrag gemeten vanaf het moment dat het product het IKB-logo mag dragen, niet het moment waarop dit logo ook echt op de verpakking staat’, luidt de reactie van Annelieke Dijkstra van de stichting IKB. Volgens haar duurt het vaak meer dan vier weken voor verpakkingen zijn aangepast en oude voorraden op zijn.

‘De cijfers van het LEI zeggen dus in feite nog niet hoeveel mensen daadwerkelijk reageren op het logo.’ Wat volgens haar wél blijkt uit het onderzoek, maar wat het LEI in het persbericht niet meldt, zijn de langetermijneffecten van het logo. ‘In alle vier de onderzochte productgroepen is het marktaandeel van de producten met IKB-logo juist gestegen. Deze resultaten passen bij de resultaten van het onderzoek van de Vrije Universiteit dat in april 2010 is gepubliceerd in Public Health Nutrition.

Consumenten in supermarkten die toen aangaven meer op het logo letten, kochten ook daadwerkelijk meer producten met hetzelfde logo. Dat is precies wat de stichting Ik Kies Bewust wil bereiken. De bewustwording op lange termijn en het duurzaam veranderen van het aankoopgedrag’, zegt Dijkstra.

 

Reageer op dit artikel