nieuws

Gebrek aan ondernemerschap nekt ambachtelijke bakker

Nieuws

WAGENINGEN – Hoewel de totale markt voor brood, gebak en banket de laatste vier jaar 4 procent is gestegen in omzet, noteert de ambachtelijke bakker een daling.

Gebrek aan ondernemerschap nekt ambachtelijke bakker

WAGENINGEN – Hoewel de totale markt voor brood, gebak en banket de laatste vier jaar 4 procent is gestegen in omzet, noteert de ambachtelijke bakker een daling.

Niet alleen het aantal kopende huishoudens daalde; ook de bezoekfrequentie. 47% (was in 2006 50%) van alle huishoudens in Nederland komt tenminste één keer per jaar bij de bakker. Gemiddeld komt een klant nu 16,6 keer per jaar bij de bakker op bezoek. In 2006 was dit nog 18,1 keer. Dit blijkt uit het structuurrapport bakkerijbranche 2010, dat het NBC dinsdag 25 mei presenteerde.

Het rapport laat verder zien dat klanten steeds meer (kwaliteits)eisen en steeds veranderende behoeften hebben. Iets waar de ambachtelijke bakker nog onvoldoende op inspeelt. Ook verliest de bakker terrein ten opzichte van de supermarkt. Vooral jongeren en gezinnen geven de voorkeur aan de supermarkt. Het aantal bakkerijvestigingen daalde de afgelopen negen jaar met 5,8% naar 4075 vestigingen.

Volgens Frank Janssen, hoofd marketing & communicatie van het NBC, zal er iets moeten gebeuren, wil het tij keren. ‘Daar zijn al concrete ideeën voor en daar wordt hard aan gewerkt. Van bakkers wordt onder meer gevraagd zich niet alleen maar toe te leggen op hun ‘bak’-vakmanschap, maar zich meer en meer als ondernemer en retailer te profileren. Ofwel: meer aandacht schenken aan de kwaliteit en variatie van het productaanbod, aan de klant en aan goed en onderscheidend ondernemerschap.’

Meer over het Structuurrapport in Bakkerswereld van 11 juni

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels