nieuws

Hartog’s begint ‘boterhammenzaak

Nieuws

AMSTERDAM – Hartog’s Volkorenbakkerij opent een tweede winkel in de Wibautstraat in Amsterdam. Het wordt een ‘boterhammenzaak’ zoals Fred Tiggelman het zelf noemt.

Hartog’s begint ‘boterhammenzaak

AMSTERDAM – Hartog’s Volkorenbakkerij opent een tweede winkel in de Wibautstraat in Amsterdam. Het wordt een ‘boterhammenzaak’ zoals Fred Tiggelman het zelf noemt.

Eigenaar Fred Tiggelman loopt al drie jaar rond met het idee Hartog’s Volkorenbakkerij uit te breiden. Maar de panden liggen nu eenmaal niet voor het oprapen. Uiteindelijk vond hij een goede locatie in de Wibautstraat, op loopafstand van de bekende winkel op de hoek van de Ruyschstraat. ‘Liefst houden we alles onder één dak, maar dat lukt hier niet,’ aldus Tiggelman in het Parool.

Dit jaar opent Hartog’s zijn nieuwe onderkomen, dat zal bestaan uit een winkel, een bakkerij en een ruimte voor opleidingen. Ofwel: commercie gekoppeld aan educatie. De opleidingen beginnen in maart, de winkel gaat in september open.

Pindakaas
In de winkel kunnen klanten boterhammen – dus geen broodjes – kopen. Volkoren en eenvoudig belegd, want Tiggelman stoort zich enorm aan de liflafjes die broodjeszaken voor hoge prijzen bieden. ‘Pindakaas is bij ons gemalen pinda’s, zonder verdere toevoegingen.’ Ook staan koffie en thee op de kaart.

In een tussengedeelte komt een klein opleidingsinstituut. Dat is bedoeld voor scholing van eigen personeel; een verkoper moet toch weten hoe je een brood bakt. Maar ook geïnteresseerde klanten kunnen een cursus volgen. Liever geen vrijgezellenfeesten of bedrijfsuitjes, zegt Tiggelman. Het moet gaan om de kunst van het brood bakken.

Imago
Tiggelman heeft al contact gelegd met opleidingsinstituut ROC, afdeling brood en banket. Daar reageerde men positief op de suggestie leerlingen lessen te laten volgen in de bakkerij. Op deze manier probeert Hartog’s het imago van het bakkersvak op te poetsen. ‘’Het is moeilijk aan voldoende bakkers te komen. Het beroep heeft een stoffig imago.’

De winkel van Hartog aan de Ruyschstraat.

Naast de opleidingsplek komt een nieuwe bakkerij. Die moet, net als de boterhammenwinkel, de druk verlichten bij de bakkerij in de Ruyschstraat. Daar komen gemiddeld veertienhonderd klanten per dag en de mensen staan er vaak tot diep in de Wibautstraat in de rij. Daar valt nauwelijks tegenop te bakken. Spreiding van klanten en bakwerk is dus gewenst. Hartog’s heeft nu 35 mensen in dienst. Na de expansie zullen dat er zestig zijn, verwacht Tiggelman.

De stap naar de Wibautstraat betekent de eerste uitbreiding van Hartog’s in zijn 112-jarige bestaan. En daar blijft het ook bij, zegt Tiggelman. ‘Ik geloof er niet in winkels elders in de stad te openen. Dan krijgen klanten te maken met eigenaren die ze niet kennen, of winkelpersoneel dat eigenlijk geen zin heeft om te werken.’

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels