nieuws

Versspecialisten profiteren van gezondheidstrend

Nieuws

Gezond is ‘in’. Consumenten kiezen in toenemende mate voor gezondere producten. Maar die moeten wel net zo lekker zijn als gewone producten. Hoe kan een versspecialist meeliften op deze trend? Bakkerswereld maakte een rondje langs versspecialisten die inspelen op de gezondheidstrend.

Versspecialisten profiteren van gezondheidstrend

Gezond is ‘in’. Consumenten kiezen in toenemende mate voor gezondere producten. Maar die moeten wel net zo lekker zijn als gewone producten. Hoe kan een versspecialist meeliften op deze trend? Bakkerswereld maakte een rondje langs versspecialisten die inspelen op de gezondheidstrend.

Edwin Kriebel, Bakkerij Van Snippenberg, Ede:

‘Gezonde broden grootste productgroep’

De acht filialen van Bakkerij Van Snippenberg gevestigd in en rond Ede hebben sinds enige tijd vier verschillende broden met het Ik Kies Bewust-logo in het assortiment. Eigenaar Edwin Kriebel: ‘Steeds vaker zag ik dat Ik Kies Bewust-logo op verpakkingen, vooral van grote bedrijven. Ook Albert Heijn kwam met het Gezonde Keuze Klavertje. Waarom kunnen wij dat niet? De broden worden gebakken volgens de normen van de stichting IKB. De grondstofleverancier heeft deze mix aangemeld bij de stichting en zij betalen de licentiekosten die het gebruik van het Ik Kies Bewust-logo mogelijk maakt. De kosten worden uiteindelijk in de producten doorberekend. De basis van onze Ik Kies Bewust-broden is het Valleibrood dat wij al in het assortiment hadden. We hebben vier varianten: Vallei (meergranenbrood afgewerkt met pompoen- en zonnebloempitten), Sesam (gevuld en gedecoreerd met sesamzaad), Pompelientje (vierkant casinobrood rondom voorzien van pompoenpitten) en Donker (afgewerkt met havervlokken). Het verschil zit ‘m dus in de toevoegingen en afwerking. We hebben voor de naam van elke variant SNIP! gezet, zodat we ons ook met onze merknaam onderscheiden. Begin september hebben we folders verspreid in de omgeving van de winkels, stoepborden gemaakt en geadverteerd om de nieuwe broden onder de aandacht te brengen. Je moet eerst zien dat je de mensen in de winkel krijgt. We hebben de producten vervolgens in de winkel laten proeven en ook meegegeven om thuis te proberen. Onze winkeldames hebben, na een uitgebreide presentatie, allemaal een tas vol broden meegekregen met de folder om thuis te proberen. Zij moeten tenslotte weten wat ze verkopen. De producten liggen prominent in het schap en zijn voorzien van het Ik Kies Bewust-logo, dat inmiddels grote bekendheid geniet bij de consument. Ook onze grootverbruikers hebben we broden gegeven om uit te testen, bijvoorbeeld in de bedrijfskantine. Inmiddels zijn de gezonde broden onze grootste productgroep. De prijs speelt een ondergeschikte rol, smaak en gezondheid zijn voor de doelgroep belangrijk.’

Hugo Jansen, Bakkerij Oude Wesselink, Lichtenvoorde:

Gezondheidshoekje met verantwoorde producten

Bakker Hugo Jansen had een paar jaar geleden het idee dat er vraag was naar gezonde producten in zijn winkel. Hij introduceerde het Sportingbrood. Jansen: ‘Een deel van mijn klanten heeft belangstelling voor de “gezondheidsbroden”. We zijn gestart met het Sportingbrood, een voedzaam brood voor actieve mensen. Het bleek aan te slaan bij een deel van de klanten. Inmiddels hebben we ook O’mega- en Carbofitbrood in het assortiment. Er komt een bepaalde groep voor deze broden, waarvoor we een gezondheidshoekje hebben ingericht. De groei is er inmiddels uit. Het aantal broden dat we verkopen is vrij stabiel. We hebben gemerkt dat vooral ouderen deze broden kopen. Wanneer we de broden weer actief gaan promoten, denk ik dat het aandeel wel weer zal groeien door nieuwe klanten. Destijds hebben we aanplakbiljetten met het logo van de bakkerij en het gezondheidslogo in fitnesscentra en op scholen opgehangen. Dat heeft goed gewerkt. Verder hebben we op de website een rubriek “lekker gezond” waar uitleg wordt gegeven en we hebben destijds folders uitgedeeld. De klanten hebben wel advies nodig bij de producten. Zo willen ze weten waar het voor is en of je van vezels dik wordt. De prijs speelt nauwelijks een rol. In ieder geval minder dan bij andere producten. De gezonde broden vallen in het hoogste prijssegment dat bij ons varieert van € 2,50 tot € 2,75.’
Sinds kort ligt bij Oude Wesselink zuurdesembrood in de variëteiten wit, bruin en speltvolkoren in de schappen. ‘Dit is iets minder gezond dan de gezondheidsbroden. Hiervoor hebben we een aparte groep klanten die bezig is met de gezondheid. Ook mensen met gistallergie kiezen voor zuurdesem. Mogelijk dat we deze groep nog uitbreiden met stokbrood.’
Jansen maakt voor het bereiden van de broden gebruik van kant-en-klare mixen. Net als voor de speciale cakesoorten met kwark. ‘Voor de cakesoorten met kwark gebruik ik speciale cakemix waaraan we verschillende smaken kunnen toevoegen, variërend van aardbeien tot speculaas. De cakes hebben een verlaagd vetpercentage en zijn een succes. Door de toevoeging van kwark zijn de cakes fris van smaak, niet vet en lekker licht. We verkopen de cakes in kartonnen bakjes voorzien van stickers met daarop “bereid met kwark” of “minder vet”. We hebben geprobeerd om ook gebak te verkopen met een verlaagd vetpercentage, maar dat is bij ons geen succes geworden. Als mensen gebak kopen, kiezen ze niet voor een gezonder alternatief.’

Peter van der Ploeg, Bakkerij Van der Ploeg, Callantsoog:
‘Desembrood gat in de markt’

Peter van der Ploeg werd in 2006 tweede in de gezondheidswedstrijd van Bakkerswereld met zijn Hennepbrood. ‘Het Hennepbrood heb ik niet meer in het assortiment. Regelmatig wissel ik wat in het assortiment. Dan introduceer ik een nieuw product en laat ik een ander weg. Ik heb me gespecialiseerd in desembrood. Een paar jaar geleden heb ik hiervoor een machine aangeschaft. Het is een gat in de markt. Ik heb een onregelmatig bedrijf en dan is desembrood een uitkomst. Het blijft de hele dag vers. Daarmee haal ik klanten weg bij de supermarkt. Ik ben zelf een echte broodeter en ik vind het leuk om bijzondere producten te maken en die dan ook een aparte naam te geven, zoals Woeste Knoeste, grof desembrood met pompoenpitten. Het grootste deel van het assortiment is desembrood en zelfs in het gewone brood gebruik ik een procent desem en 2 procent gist. We verkopen zowel grootbrood als kleinbrood en stokbrood maar vooral in het kleinbrood zie ik nog groei. Zo hebben we veel vraag naar mueslibolletjes. Ik denk nu over een broodje waarin zeewier een belangrijke rol speelt. Zeewier is zo gezond, dat bevat veel vitaminen. Het speltdesem loopt ook erg goed. Zaterdag komt een klant uit Den Helder er weer dertig halen. De winkeldames attenderen de klanten op de broden door de pluspunten te benadrukken: goed voor het darmsysteem, zachtere en betere smaak, fijnere structuur en het blijft verser. In de plaatselijke krant adverteer ik met de gezonde broden en benadruk ik de goede eigenschappen.’
‘In het banket speel ik weinig in op gezond. Ik heb dat wel eens geprobeerd, maar dat had niet het gewenste resultaat. Wel heb ik een paar keer met oud en nieuw volkoren oliebollen gebakken. Toen ik ze de laatste jaarwisseling niet had, bleek dat er veel klanten naar vroegen. Ook verkopen we voor bij de koffie het Callantsoger kistje. Dit product op basis van desem zit tussen cake en brood in en er zitten cranberry’s in. De prijs is over het algemeen geen probleem. De gezonde broden van 450 gram kosten € 2,50 en wit- en bruinbrood van 900 gram op basis van desem zitten op € 2,00.’

Initiatieven van slagers

• Slager Jaap Polderman verkoopt een flink assortiment vleeswaren en worstsoorten waarin 10 procent minder zout is verwerkt. Verder heeft hij een aantal producten zonder gluten en melkeiwit. Polderman maakt al twintig jaar vleeswaren met minder zout en heeft stapje voor stapje de receptuur aangepast. Hij kreeg vraag van klanten naar minder zoute vleeswaren. Sommige klanten wilden zelf minder zoute producten gaan eten, omdat ze dat lekkerder vonden, anderen moesten noodgedwongen minder zout gaan gebruiken. Polderman heeft geen idee of het aandeel vleeswaren met minder zout groeiende is. ‘Ik heb het nooit gemeten, maar het maakt wel een groot deel uit van de totale vleeswarenomzet.’

• De Kroes Toeleveringsbedrijven is producent van dagverse kant-en-klaarmaaltijden, snacks en ambachtelijke vleeswaren. Met name vanuit de institutionele markt krijgt De Kroes vraag naar gezondere kant-en-klaarmaaltijden. Inmiddels werkt De Kroes aan maaltijden die aan het Ik Kies Bewust-logo voldoen. Hierbij zijn er twee knelpunten: zout en het percentage verzadigd vet in vlees. Zout en vet wordt door de consument als lekker ervaren. De uiteindelijke prijs van de maaltijd is volgens De Kroes heel belangrijk. Maaltijden met het Ik Kies Bewust-logo moeten niet veel duurder zijn dan maaltijden zonder dit logo.

• Ondernemer Rob de Zeeuw won in 2007 de innovatieklasse bij de wedstrijd Arnhem Rookworststad met zijn ‘gezonde’ rookworst. Door het vet in de receptuur van de rookworst te vervangen door Meatless (een 100% plantaardige vezel met de kenmerken en voedingswaarde van vlees) is het gelukt om een rookworst te ontwikkelen die maar 160 Kcal per 100 gram bevat. Niet alleen de energetische waarde is verminderd, ook het percentage verzadigd vet is lager. Een normale rookworst levert ongeveer 320 Kcal per 100 gram. Aan het uiterlijk van de worst is niet te zien of het een gewone rookworst is of een met Meatless. Het prijsverschil tussen de gewone en de gezonde rookworst is minimaal.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels