nieuws

Veel sympathie voor bakker van consument

Nieuws

De ambachtelijke bakker is vooral in het zuiden nog erg populair, in de drie grote steden is dat wat minder het geval. Er is sympathie voor de bakker, maar toch moet diezelfde bakker marktaandeel inleveren. Dat blijkt uit de door GfK in Dongen verzamelde marktgegevens van zesduizend huishoudens. In dit artikel wordt ingegaan op de verschillen in aankoopgedrag in de vijf districten.

Veel sympathie voor bakker van consument

De ambachtelijke bakker is vooral in het zuiden nog erg populair, in de drie grote steden is dat wat minder het geval. Er is sympathie voor de bakker, maar toch moet diezelfde bakker marktaandeel inleveren. Dat blijkt uit de door GfK in Dongen verzamelde marktgegevens van zesduizend huishoudens. In dit artikel wordt ingegaan op de verschillen in aankoopgedrag in de vijf districten.

7 tips om de klant te behouden

1. Creëer producten voor de kleine huishoudens, zeker in de grote steden. Zorg voor een stijging van de omzet per aankoop, door het aanbieden van een volledig assortiment.
2. Betrek de vaste klanten in een assortimentsevaluatie. Gaan ze op sommige dagen of dagdeel ‘vreemd’ bij de supermarkt vanwege bijvoorbeeld een gemis, de prijs of tijdsdruk?
3. Het aantal klanten bij de bakker ligt in het zuiden ruim boven het gemiddelde, ook qua frequentie en bedrag. Zie dat te behouden en zorg voor voldoende onderscheid van de supermarkt om ‘overloop’ tegen te gaan.
4. Het aantal klanten bij de bakker ligt in het westen iets onder het gemiddelde. Probeer klanten te trekken met acties als het aanbieden van gezinspakketten met margerijke producten.
5. Het aantal klanten bij de bakker ligt in het noorden onder het gemiddelde. Er worden daar meer ‘basis’producten gekocht in vergelijking met andere delen van het land. Zorg voor een goede prijs/kwaliteitverhouding om huishoudens met kinderen en gepensioneerden met een beperkt inkomen aan te trekken, bijvoorbeeld met gezinspakketten.
6. Het aantal klanten bij de bakker is in Flevoland, Gelderland en Overijssel conform het gemiddelde in Nederland. Maar de frequentie en het bedrag per kopend huishouden blijft daar achter. Stimuleer daarom de consument om vaker de bakkerswinkel te bezoeken, door middel van bijvoorbeeld spaaracties.
7. Meer dan 50 procent van de gebak- en cakeaankopen wordt zonder planning vooraf gekocht. De beslissing valt op de winkelvloer. Zorg voor een goede schapindeling en presentatie (geurbeleving, sfeer, thema) om de consument te verleiden tot aankoop.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels