nieuws

Reclame Code Commissie: reclame Zonnatura brood misleidend

Nieuws

WAGENINGEN – De radiocommercial van Zonnatura is misleidend en er wordt onterecht geappelleerd aan angstgevoelens. Dat stelt de Reclame Code Commissie.

Reclame Code Commissie: reclame Zonnatura brood misleidend

WAGENINGEN – De radiocommercial van Zonnatura is misleidend en er wordt onterecht geappelleerd aan angstgevoelens. Dat stelt de Reclame Code Commissie.

De Reclame Code Commissie heeft deze uitspraak gedaan op 13 november na een klacht van het Nederlands Bakkerij Centrum namens de Nederlandse bakkerijbranche.

De Reclame Code Commissie heeft de klacht toegewezen. Volgens de commissie is de radiocommercial misleidend en wordt er onterecht geappelleerd aan angstgevoelens. Zonnatura wordt aanbevolen niet meer op deze wijze reclame te maken.
 
Commercial
In de radiocommercial heeft Zonnatura ten onrechte de indruk gewekt dat het Nederlandse brood "gistversnellers" en conserveringsmiddel zou bevatten. De Reclame Code Commissie oordeelt dat "gistversnellers" niet bestaan en dat in zijn algemeenheid niet gezegd kan worden dat brood conserveringsmiddel bevat.

Angst
De Reclame Code Commissie oordeelde ook dat het verwijzen naar industriële toevoegingen die in een bepaald levensmiddel zouden zijn verwerkt, doorgaans de mening van de consument over dat levensmiddel negatief beïnvloedt, omdat ingespeeld wordt op mogelijk bij die consument bestaande angstgevoelens.
 
Reactie NBC
Het NBC is verheugd met de uitspraak. Directeur Dees De Smet: ‘Wij zijn blij dat de Reclame Code Commissie het eens is met onze bezwaren. Brood behoort tot de basisvoedingsmiddelen. In de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum heeft brood een vooraanstaande plek. Het bevat veel belangrijke voedingsstoffen.

Het Nederlandse brood verdient het niet om in een kwaad daglicht te worden geplaatst en het is goed dat de Reclame Code Commissie nu grenzen stelt aan dit soort misleidende mededelingen over het Nederlandse brood.
Zonnatura heeft ons inmiddels laten weten dat dit nooit hun bedoeling is geweest en dat zij niet meer op dergelijke wijze reclame zullen maken.’
 

 

Reageer op dit artikel