nieuws

Broodderving verschilt enorm per supermarkt

Nieuws

DOETINCHEM – Brood blijft met derving een lastige productgroep voor supermarktondernemers. Toch zijn de verliescijfers niet schokkend hoog.

Broodderving verschilt enorm per supermarkt

DOETINCHEM – Brood blijft met derving een lastige productgroep voor supermarktondernemers. Toch zijn de verliescijfers niet schokkend hoog.

Zo blijkt uit het winkelierspanel van het vakblad Distrifood waarin wekelijks een honderdtal supermarktondernemers wordt gevraagd naar hun mening over een bepaald onderwerp. Uit eerder gepubliceerde onderzoek blijkt dat jaarlijks 7 procent van het brood dat in de supermarkten ligt, niet wordt verkocht.

Dit percentage komt de meeste panelleden niet bekend voor. Zij geven percentages op die variëren van 2,5 tot 6 procent. ‘Ik vraag me af waar ze die 7 procent vandaan halen. Met het afbakbrood op voorraad is dit zeker niet nodig’, aldus een Limburgse Plus-ondernemer. Andere panelleden noemen het aantal broden (15 tot 20 per dag) of een geldbedrag.

Derving 2-5 procent
De derving op brood loopt bij de ondernemers uiteen van 2 tot 5 procent. ‘Normaal gezien 4 procent van de broodomzet, dat haal ik makkelijk’, zegt een Limburgse Plus-ondernemer. Anderen spreken over geldbedragen. Deze variëren meer: een Brabantse Jumbo-ondernemer met een vloeroppervlakte van 1400 vierkante meter spreekt over 600 euro per week, waar zijn veel kleinere Spar-collega uit dezelfde provincie praat over 30 euro.
Dat maakt brood voor tweederde van de panelleden overigens niet tot de productgroep met de meeste derving. Gesneden groente kent ook een hoge score in derving, terwijl verse vis het vaakst wordt genoemd.

Sluitingstijd
Hoe meer supermarkten inzetten op broodverkoop tot aan sluitingstijd, hoe hoger de derving is. ‘Wij hebben een hoge derving, maar wij willen brood verkopen tot sluitingstijd. Brood heeft bovendien een bovengemiddelde marge’, zegt een Zuid-Hollandse Plus-winkelier. Het brood dat blijft liggen, krijgt diverse bestemmingen. Het meeste gaat retour naar de bakker/leverancier, maar supermarktondernemers maken ook anderen blij. Een AH-panellid uit Noord-Holland schenkt restanten aan de kinderboerderij.

Lees ook
Bakkerijbranche lanceert radicale ideeën tegen broodverspilling
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels