nieuws

Beperkte omzetgroei supers in 2010

Nieuws

DONGEN – De omzetgroei van supermarkten zal in 2010 fors minder zijn dan in 2009. Dat voorspelt het GfK.

DONGEN – De omzetgroei van supermarkten zal in 2010 fors minder zijn dan in 2009. Dat voorspelt het GfK.

De omzetgroei voor 2009 ten opzichte van 2008 zal naar verwachting uitkomen op 3,5 procent. In 2010 verwacht GfK dat de omzet van de Nederlandse supermarkten zal groeien met 1,5 procent tot 31,6 miljard euro. Redenen voor de beperkte groei in 2010 zijn volgens het GfK het gebrek aan economisch vertrouwen onder consumenten, de oplopende werkloosheid en beperkte inkomensgroei in 2010.

Omzet 2009
De Nederlandse supermarkten hebben in de eerste negen maanden van dit jaar een omzet gedraaid 23,9 miljard euro, dat is een stijging van 4,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar toen de omzet uitkwam op 22,9 miljard euro. De omzetgroei in 2009 komt bijna geheel op conto van het toegenomen winkelbezoek van de consument. Sinds maart worden er bijna 5 procent meer supermarktbezoeken afgelegd door de consument. Mede door de forse promotiecampagnes van AH (1 + 1 gratis) en C1000 (Euroweken) steeg de promotiedruk naar het hoogste niveau ooit.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels