nieuws

De eettrends van 2009

Nieuws

AMSTERDAM – Voedsel moet in 2009 knisperen, knapperen en knakken in je mond. Dat is de conclusie van het Horecava Trendonderzoek, dat werd gepresenteerd op vakbeurs Horecava in de Amsterdam Rai.

De eettrends van 2009

AMSTERDAM – Voedsel moet in 2009 knisperen, knapperen en knakken in je mond. Dat is de conclusie van het Horecava Trendonderzoek, dat werd gepresenteerd op vakbeurs Horecava in de Amsterdam Rai.

‘De consument is toe aan voedsel met een tastbare textuur, dat hem het gevoel geeft een eerlijk en puur product te eten’, aldus beursmanager Joke van der Wijngaart. Volgens het onderzoek wil de consument verschillende hapjes op meerdere momenten van de dag, in plaats van de bekende tapas.
Het is een logische trend volgens Michelin-kok Jonnie Boer van de Librije uit Zwolle. ‘Wij doen dat al een tijdje, gebruiken al langer bitter, zoet en knapperig in onze gerechten. Aldoor dezelfde textuur in je eten, is niet lekker.’

Groter
Ook voorspellen trendwatchers dat de roep om op maat gemaakte producten groter wordt, omdat de consument steeds meer weet en een grotere stem krijgt. Dat zal resulteren in restaurants die zijn vormgegeven door de consument, opereren hoe de consument wil en serveren wat de consument beslist. Een voorbeeld daarvan is in Washington in de maak: restaurant Elements dat is ontstaan uit een webcommunity, een groep mensen die elkaar via internet kent.

Omdat we in ons dagelijks leven steeds meer tegelijk doen, zal de roep om meer te kunnen combineren in de horeca ook groter worden, voorspelt het onderzoek. Zo zullen bijvoorbeeld cafés waar ook Engels kan worden geleerd of een restaurant waar je zelf kunt koken of meteen boodschappen kunt doen, ontstaan.

Klik hier voor meer over Horecava

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels