nieuws

Echte Bakker Gommans op Franse tour

Nieuws

SEVENUM – Echte Bakker Gommans uit Sevenum gaat op de Franse tour. Met een Franse bakker in dienst ontstond dit idee al snel bij ondernemer Joep Gommans. Tot 20 september organiseert Gommans de Franse Weken waarbij de winkels in Franse stijl zijn aangekleed en de Franse producten van bakker Christophe Vano centraal staan.

Echte Bakker Gommans op Franse tour

SEVENUM – Echte Bakker Gommans uit Sevenum gaat op de Franse tour. Met een Franse bakker in dienst ontstond dit idee al snel bij ondernemer Joep Gommans. Tot 20 september organiseert Gommans de Franse Weken waarbij de winkels in Franse stijl zijn aangekleed en de Franse producten van bakker Christophe Vano centraal staan.

De Franse bakker Christophe Vano kwam een jaar geleden samen met zijn Nederlandse vrouw in Noord-Limburg wonen. De ambachtelijke bakker zette zijn vak voort bij Echte Bakker Gommans. Na een jaar stoeien met de taal begon Vano aan zijn missie; Echte Franse producten bakken, gemaakt volgens de Franse werkwijze en met de originele Franse grondstoffen. Gommans bood Christophe de kans om zich enkele maanden uit te leven en dit resulteerde in een assortiment Franse broodproducten onder de naam ‘Vano’.
‘Het eerste product hebben we twee maanden geleden geintroduceerd,’ vertelt Joep Gommans. De Baguette Vano (1,75, 225 gram), zoals het er nu voor staat, wordt een blijvertje. Even afwachten hoe het in de winter gaat lopen, natuurlijk.’

Franse weken
Tot en met 20 september houdt Gommans in zijn winkels de Franse weken waarbij ze in Franse stijl zijn aangekleed. Er wordt uitsluitend Franse muziek gedraaid en er is volop activiteit op de winkelvloer waarbij er samenwerking is gezocht met lokale ondernemers.

‘Het was nog een aardige zoektocht om aan de Franse grondstoffen te komen die ik wilde hebben, maar het is gelukt’, aldus Vano. Naast de baguette ontwikkelde hij de croissant Vano (€ 0,95), de brioche Vano (€ 0,88), de brioche Vano au Chocolat (€ 1,00), Vano de Campagne Walnut (€ 2,95, 400 gram vloerpunt), de Miche Vano (€ 1,56, 400 gram vloer bol) en de Vano au Chocolat voor € 1,15. De producten worden verpakt in een kraft papierenzak met venster, voorzien van een Vano-sticker.

Winkeldemonstraties
Tijdens de Franse weken zal Christophe Vano of een van zijn collega’s de heerlijke Franse producten “live” in de winkels van Gommans gaan maken. Op de zaterdagen zal hij in de vier weken achtereenvolgens in Sevenum, Venray en Swalmen (2x) zijn. Klanten mogen lekker proeven en kunnen Christophe de oren van het lijf vragen. ‘Bij voorkeur in het Frans!’a, aldus Vano. 

Joep Gommans: ‘Zaterdag heeft hij voor het eerst in de winkel gebakken. Dat ging goed. Alleen zijn Nederlands is nog wel wat gebrekkig en hij is het niet gewend he, bakken in het zicht van de klant. Maar klanten vinden het wel superleuk dat er een echte Fransman staat in hun bakkerij.’ 

De Franse producten blijven minimaal acht weken in het assortiment. Daarna gaan we kijken wat we houden en wat we eventueel saneren. Wellicht komen er wel producten bij. De brutomarge op de Vano producten ligt 10 procent hoger dan gemiddeld. ‘Dit is omdat we bewust investeren in een eigen merk. Je ontwkkelt je eigen promotie en ook zijn de producten wat arbeidsintensiever. Het croissantje bijvoorbeeld is wat lastig machinaal te verwerken. Het is daarom ook € 0,20 duurder dan onze eigen croissant, die we overigens ook zelf maken.’
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels