nieuws

NVB boos over broodadvertentie

Nieuws

BUSSUM – Een advertentie van stichting Child Surgery Vietnam is de Nederlandse broodbakkers in het verkeerde keelgat geschoten. De vereniging heeft de boosheid echter omgezet in gulheid.

NVB boos over broodadvertentie

BUSSUM – Een advertentie van stichting Child Surgery Vietnam is de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) in het verkeerde keelgat geschoten. De vereniging heeft de boosheid echter omgezet in gulheid.
 

Dat meldt het AD. Het goede doel probeert de aandacht te trekken met een verzonnen gezondheidswaarschuwing over brood.
De Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) heeft daarom een tegenadvertentie geplaatst waarin zij de stichting verzoekt niet langer brood te gebruiken voor hun zaak. Tegelijkertijd kondigen ze aan 5000 euro over te maken naar Child Surgery Vietnam.

Albert Schipper
‘Eerst was ik erg boos,’ bekent NVB-voorzitter Albert Schipper in het AD. ‘Met brood is niets mis, maar die indruk werd wel gewekt. Maar we hebben toch gekozen voor een sportieve reactie, want we onderschrijven hun doelstellingen. Zo komen we op een positieve manier in de schijnwerpers.’

Advertentie
De consument wordt bij het lezen van het nepbericht gehinderd door een figuur die de tekst gedeeltelijk bedekt. De makers willen zo de aandacht vestigen op gehandicapte Vietnamese kinderen die ‘hun leven lang gehinderd worden’. De advertentie is verschenen in het AD en in Metro.
Directeur Jasmijn Andringa van het bedrijf Nobel dat verantwoordelijk is voor de publiciteitscampagne van de stichting. ‘Brood eet iedereen, dus een terugroepactie gaat iedereen aan. Zo proberen we aandacht te vragen, maar het is duidelijk dat het niet om een echt bericht gaat. Maar omdat de bakkersvereniging zo sportief gereageerd heeft, hebben wij besloten de vervolgadvertenties terug te halen.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels