nieuws

Partners Holland Bakery: Trots en branchebelang voorop

Nieuws

Het Holland Bakery team is in volle voorbereiding voor de topprestatie die zij in augustus moeten leveren tijdens de Olympische Spelen in Peking. De hele operatie is onmogelijk zonder de partners die sponsoren uit trotsheid en voor het branchebelang.

Partners Holland Bakery: Trots en branchebelang voorop

Het Holland Bakery team is in volle voorbereiding voor de topprestatie die zij in augustus moeten leveren tijdens de Olympische Spelen in Peking. De hele operatie is onmogelijk zonder de partners die sponsoren uit trotsheid en voor het branchebelang.

Peter Eversdijk, directeur EverBake Group in Goes:
Wat doet uw bedrijf voor het in werk stellen van de Nederlandse bakkerij in Peking?
EverBake Group sponsort de inrichting van het Holland Bakery House met roestvrijstalen broodkoppel/platenwagens met daarbij behorende casinobroodkoppels en bakplaten, roestvrijstalen werk- en spoeltafels en alle aanverwante artikelen.’
 

Waarom investeert uw bedrijf daarin?
‘EverBake Group wil hiermee de Nederlandse bakkerij steunen en daarbij de naam EverBake bekendheid geven.’

Konden de grondstoffen/machines gemakkelijk China worden ingevoerd?
‘Het transport is extern geregeld en met de juiste documenten was het geen probleem.’

Welke commerciële kansen ziet u voor uw eigen bedrijf in China?
‘Nog niet uitgediept maar zullen we na Peking inventariseren of er überhaupt kansen zijn voor de EverBake Group in China.’

Wat is het belang van de OS bakkerij voor de Nederlandse bakkerij?
‘Ik denk dat we hiermee de Nederlandse bakkerij weer in beeld brengen op een positieve manier met bekwame bakkers.’

Hoe kan de Nederlandse bakker inhaken op deze activiteit?
‘Kansen liggen er altijd in zo’n periode voor de bakkers met bepaalde producten. Mensen willen betrokken zijn bij een internationaal evenement zoals de Olympische Spelen.’

Wat vindt u van de mediapubliciteit over de Nederlandse bakkerij in Peking en hoe verklaart u dat?
‘Ik vind het juist dat de media dit groots onder de aandacht brengt, dit is alleen maar goed voor de Nederlandse bakkerij.’

 

Cees Hack, directeur Sonneveld Group in Papendrecht:
Wat doet uw bedrijf voor het in werk stellen van de Nederlandse bakkerij in Peking?
‘Wij leveren grondstoffen, verzorgen het transport van de grondstoffen, stellen recepturen op in samenwerking met Hans Som, bieden technische ondersteuning en stellen EBIC beschikbaar voor de training.’

Waarom investeert uw bedrijf daarin?
‘Sonneveld is zeer betrokken bij het welzijn van de Nederlandse bakkerij. Hierdoor ondersteunt Sonneveld van harte initiatieven die het imago van de Nederlandse bakkerij versterken. Holland Bakery is een dergelijk initiatief bij uitstek en wordt daarom van harte ondersteund. Sonneveld is er trots op, partner van Holland Bakery te zijn.’

Konden de grondstoffen en machines gemakkelijk China worden ingevoerd?
‘Wat wij begrepen hebben, is dat bij de machines, ieder schroefje beschreven moest worden. Wat de grondstoffen betreft, is het inderdaad een intensieve onderneming geweest. Met hulp van de expertise van zowel Peeters & van Yperen (transporteur), Hanjin (rederij) en onze handelspartner in China, is het uiteindelijk gelukt om de grondstoffen naar China verscheept te krijgen. Op moment van schrijven zijn de grondstoffen nog niet in China ingeklaard, maar we vertrouwen erop dat dit gaat lukken.’

Welke commerciële kansen ziet u voor uw eigen bedrijf in China?
‘China is een grote, maar voor Sonneveld verre markt. Daarom hebben wij er vanuit strategisch oogpunt voor gekozen om via een lokale handelspartner op zeer bescheiden wijze in China vertegenwoordigd te zijn. Wij zien alleen kansen voor zeer specifieke niche producten. Voor de commodity producten is het noodzakelijk om lokaal (in Azië) te produceren.’

Wat is het belang van de OS bakkerij voor de Nederlandse bakkerij?
‘Door de aanwezigheid in het Holland Heineken House, zijn er veel kansen voor free publicity tijdens de Spelen. Op deze manier kan de Nederlandse bakkerij zich op een positieve manier profileren in binnen- en buitenland. Verder is het voor de sporters en supporters in Beijing van grote waarde dat ze authentiek ambachtelijk Nederlands brood kunnen eten. Verder bestaat in Beijing geen echte broodcultuur. Overigens is Sonneveld van mening dat sport en brood (gezonde voeding) hand in hand gaan.’

Hoe kan de Nederlandse bakker inhaken op deze activiteit?
‘Holland Bakery zal gratis promotiemateriaal voor de ambachtelijke bakkerij beschikbaar stellen. Ook Sonneveld zal met een promotiecampagne de Spelen en Beijing onder de aandacht brengen. De campagne is gebaseerd op rijstbrood en wordt ondersteund door promotiemateriaal in de winkel. Ten slotte hebben wij begrepen dat verschillende bakkers die in Holland Bakery gaan bakken, zelf ook allerlei promotionele initiatieven hebben ontplooid.’

Wat vindt u van de mediapubliciteit over de Nederlandse bakkerij in Peking en hoe verklaart u dat?
‘Hoe meer media aandacht rondom Holland Bakery, hoe beter. Sonneveld is van mening dat de Nederlandse bakkerij op deze manier op een positieve manier in de schijnwerpers wordt gezet. Ook is Sonneveld van mening dat Holland Bakery een sympathiek initiatief is dat positief en relevant ‘human interest’ nieuws brengt rondom het sportgeweld tijdens de Spelen.’

Rein Ferwerda, directeur Koma Koeltechnische Industrie in Roermond:
Wat doet uw bedrijf voor het in werk stellen van de Nederlandse bakkerij in Peking?
‘We hebben een aantal Koma-installaties, zoals een remrijskast, een vrieskast, een koelkast en een koelwerkbank ter beschikking gesteld.’

Waarom investeert uw bedrijf daarin?
‘We investeren daarin, vanwege de totale promotie van de Nederlandse bakkerij; een promotie die ongetwijfeld ook veel uitstraling naar andere landen zal hebben.’

Konden de machines gemakkelijk China worden ingevoerd?
‘Bij rechtstreekse leveringen aan klanten in China in het verleden hebben we nooit problemen gehad. Het transport en de invoer in China van de apparatuur voor Holland Bakery wordt via Heineken en Schenker geregeld, wij verwachten ook nu geen problemen.’

Welke commerciële kansen ziet u voor uw eigen bedrijf in China?
‘In het verleden hebben we al een en ander in China verkocht. We verwachten, dat door deelname aan Holland Bakery onze commerciële kansen in China in de toekomst verder zullen groeien.’

Wat is het belang van de OS bakkerij voor de Nederlandse bakkerij?
‘Het belang van Holland Bakery tijdens de Olympische Spelen in Peking, is naar onze mening de uitstraling die dit heeft naar de consument in Nederland. Die zal positieve invloed hebben op de broodconsumptie en dat is een goede zaak voor de gehele bakkerijsector.’

Hoe kan de Nederlandse bakker inhaken op deze activiteit?
‘Door ook aandacht te geven aan de Olympische Spelen in China en met name aan Holland Bakery, middels acties en promotiemateriaal.’

Wat vindt u van de mediapubliciteit over de Nederlandse bakkerij in Peking en hoe verklaart u dat? 
‘Het betreft een uniek project en de mediapubliciteit over de Nederlandse bakkerij tijdens de Olympische Spelen in Peking is een goede zaak voor de bakkerijsector in Nederland.’
 

Henk Snellink, directeur WP Haton in Panningen:
Wat doet uw bedrijf voor het in werk stellen van de Nederlandse bakkerij in Peking?
‘WP Haton verzorgt de complete logistiek van de bakkerij inclusief inzet van eigen machines zoals kneders, kleinbroodstraat en ovens.’

Waarom investeert uw bedrijf daarin?
‘WP Haton is trots en blij dat ze gevraagd is om de bakkerij mede te mogen inrichten en hun internationale ervaring ten dienste van de nationale sportploeg en alle bezoekers van het Holland Heineken House ter beschikking te mogen stellen.’

Konden de machines gemakkelijk China worden ingevoerd?
‘Met betrekking tot de organisatie was er een heel strak en strikt plan uitgewerkt. Bovendien zijn er allerlei voorschriften van de kant van de Chinese overheid met betrekking tot de import van bakkerijmachines en grondstoffen.’

Welke commerciële kansen ziet u voor uw eigen bedrijf in China?
‘Door deelname kan WP Haton een breed publiek bereiken, en de bekendheidsgraad met name van de Mini Quadro Round en de Matador vergroten.’

Wat is het belang van de OS bakkerij voor de Nederlandse bakkerij?
‘De uitgekozen bakkers kunnen al hun kunsten en talenten tonen aan een internationaal breed publiek. En naar wij weten is er maar één bakkerij in bedrijf op de OS.’

Hoe kan de Nederlandse bakker inhaken op deze activiteit?
‘De Nederlandse bakker kan door promotie van bepaalde broodsoorten (denk aan Kampioentjes, donuts in de vorm van Olympische ringen etc.) meeliften op het succes van de Nederlandse deelnemers.’

Wat vindt u van de mediapubliciteit over de Nederlandse bakkerij in Peking en hoe verklaart u dat?
‘De media-aandacht is groot en verdiend en hopelijk wordt Holland Bakery op meerdere nationale en internationale evenementen ingezet.’

Flip van Straaten, voorzitter Nederlandse Vereniging van Meelfabrikanten:
Wat doen jullie voor het in werk stellen van de Nederlandse bakkerij in Peking?
‘De maalindustrie steunt het initiatief door het beschikbaar stellen van grondstoffen en technische service voor de productie van brood in Peking. Als maalindustrie, in NVM verband (aangesloten bedrijven zijn Meneba, Ranks, Koopmans en Krijger), hebben we deze steun vorm gegeven. Ieder bedrijf draagt zijn steentje bij.’
 
Waarom investeren jullie daarin?
‘Als gehele branche, Meneba, Koopmans, Ranks en Krijger stellen we grondstoffen en service gratis ter beschikking om dit mogelijk te maken.’
 
Konden de grondstoffen gemakkelijk China worden ingevoerd?
‘Met de ervaring in de internationale zakenwereld was dit geen enkel probleem.’
 
Welke commerciële kansen zien jullie voor de branche in China?
‘De gezamenlijke maalindustrie ziet unieke kansen voor de bakkerijbranche om brood onder de aandacht te brengen via dit sportevenement.’
 
Wat is het belang van de OS bakkerij voor de Nederlandse bakkerij?
‘Het is een unieke kans om in lijn met ambassadeur Sven Kramer via sport brood te blijven promoten en onder de aandacht te brengen. De gezamenlijke maalindustrie steunt dit initiatief.’
 
Hoe kan de Nederlandse bakker inhaken op deze activiteit?
‘Door het evenement ook in de winkel onder de aandacht te brengen.’
 
Wat vindt u van de mediapubliciteit over de Nederlandse bakkerij in Peking en hoe verklaart u dat?
‘Heel goed en mensen hebben er duidelijk zin in.’

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels